Van de kou in China naar de tropen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van elsenjan - WaarBenJij.nu Van de kou in China naar de tropen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van elsenjan - WaarBenJij.nu

Van de kou in China naar de tropen

Door: Els en Jan

08 Februari 2012 | Filipijnen, Manilla

Hoi allemaal, eindelijk weer eens internet.

Nou onze eerste 2 weken zitten er bijna al weer op. We hebben erg veel verschillende indrukken opgedaan en we hebben het harstikke naar ons zin. Van die aardbeving hebben we helemaal niets gemerkt en zelfs een paar dagen later pas over gehoord. Gelukkig maar.

In Manila viel ons de grote tegenstellingen op. Je ziet op de zelfde foto de sloppenwijken met hutjes, en aan de horizon, de moderne torenflats. We werden wel geraakt door de vele zwerfkinderen die op straat leven, overdag in portieken liggen te slapen maar ook op straat samen spelen, zelfs als het regent.
O ja en dan die hoerenbuurt waar we bij toeval ons hotel geboekt hadden. In het hotel bleken volop blanke mannen te logeren maar Jan was de enige met een blanke vrouw. Els had zelfs een keer de opmerking gekregen van : Whats a nice girl like you doing in a place like this. Die ouwe blanke kale bleek daar helmaal niet op te vallen!!! Verder was alles goed daar hoor en we hebben er geen last van gehad. We hadden volop rond te kijken en te roddelen samen.
Na twee dagen Manila verder getrokken naar Pagsanjan. Een high light waar een geweldige kloof in de jungle met een rivier + waterval te bezichten was. Met een kano bediend door "bootmannen" die rivier opgevaren. Die bootmannen hebben onze kano wel tig keer door stroomversnellingen moeten trekken. (Nee dat was niet omdat de kano te zwaar was want dat moest bij iedereen.) Uiteindelijk bij een waterval uitgekomen maar die maakte na onze reis door Zuid Amerika van vorig jaar geen indruk meer.
Hierna met oa. van die gekke bussen (Jeepney's) verder afgezakt naar het zuiden. De busreis was ook erg indrukwekkend. Wat ons opvalt is dat we na Manila echt de enige toeristen zijn. We komen geen blanke meer tegen. De filipijnen zijn wel erg vriendelijk en behulpzaam. Maar drinken dat ze kunnen !!!! Een avondje naar een kroeg geweest waar we als buitenlanders erg gastvrij werden ontvangen en iedereen met ons begon te kletsen.
En lekker eten weer. Heerlijk. Ook vinden we het een verademing, dat iedereen redelijk tot goed engels spreekt. (Wat vorig jaar wel anders en daardoor een stuk moeilijker was)
Uiteindelijk weer aangekomen bij zee. In een kustplaatsje, Donsol een toertje op zee gemaakt waarbij we samen al snorkelend een walvishaai van wel 10 meter lang hebben gezien. Stond nog op Jan zijn (duik) verlanglijstje. Super !!!

Nou het is al weer lang genoeg dus we stoppen er weer mee. Vandaag met een binnenlandse vlucht gevolgen naar Cebu op een ander eiland maar daarover later meer.

De groetjes allemaal en tot het volgende verslag.

• 08 Februari 2012 - 16:11

Arpa:

We vallen van de ene verbazing in de andere .
    Het word eentonig maar jeetje wat geweldig weer om allemaal te zien..
    Spannend hoor in de rosse beurt een nachtje doorbrengen !!
    Hier is het bijna gedaan met de kou helaas , ik vind het wel iets hebben.
    Fijn om te lezen dat alles oke met jullie is
    Lieve gr van ons

• 08 Februari 2012 - 16:53

Jeeps:

Hey Pa en Ma!
    Jammer dat ik jullie op skype gemist heb vandaag!
    Leuk weer wat extra van jullie te horen.
    Eindelijk die whalshark he stinkerd!! Heb je hem toch nog eerder gezien dan ik ;)
    hier gaat alles goed, carnaval is volgende week en de elfstedentocht gaat denk ik helaas niet door!
    Moeder houd hem goed in de gaten als je nog 'zo'n' hotel boekt he ;)
    Fijne reis verder nog!
    xx

• 08 Februari 2012 - 17:10

Maurice:

Je suis tres tres lajoers... En wat enig die Jeepney's...
    Lijkt wel een kermis auto... xxx

• 08 Februari 2012 - 17:20

Harrie En Riny :

Hallo Els en Jan,
    jullie zitten weer helemaal in de stemmning!! Was er voor jullie vertrokken een overstroming en nu een aardbeving; 't is wel een gebied waar wat gebeurt!! En alles gaat gewoon door!!
    Da's hier andere koek; hebben we een keer redelijk winterweer dan functioneert het openbaar vervoer maar half, loopt het verkeer overal in de soep en wordt er wat afgeklaagd (alsof we op de Noordpool zitten). Maar dat hoort hier zo, zullen we maar denken.
    Gelukkig dat jullie niets van die aardbeving hebben meegekregen. Dan zaten jullie daar ver vandaan? We zijn heel benieuwd hoe jullie op het idee kwamen hier naar toe te gaan; het ligt niet echt voor de hand vandaar dat we wel begrijpen dat er weinig toerisme is.
    Het zijn weer prachtige foto's! We volgen jullie trouw!!
    Geniet ervan en we kijken uit naar het volgende verslag!
    Hartelijke groet,
    Harrie en Riny

• 08 Februari 2012 - 17:39

Maria Rini:

Fijn dat jullie het weer naar de zin hebben wij hebben niets van die aardbeving vernomen , terwijl wij toch het nieuws volgen maar hier voerde de kou de hoofd moot in het nieuws.

Jammer dat die walvis haai niet in de oceaan zwom zo kan ik er ook bij op de foto, volgende keer als je gaat snorkelen wel eerst de duikbril schoon poetsen hoor, gelukkig heeft zo n beest allen maar plankton tandjes.

Nog veel reisplezier,

Groetjes

maria en rini

• 08 Februari 2012 - 18:28

Izy Cuperus:

Geweldig , wat een mooie foto''s ,wij zijn jaloers op jullie
    want het is hier erg koud , dat heeft ook zijn voordelen misschien krijgen we
    een elfstedentocht en dat is toch ook mooi
    goed nieuws : IK HEB ALLE DRIE MIJN TOETSEN GEHAALD.
    GOED HE'
    IZY

• 08 Februari 2012 - 18:31

Henry En Hannie:

Goh Els, had je zomaar de reis terug kunnen verdienen! En uhh...Jan, die vis is niet echt hoor! Mooie foto's en wat een schattige kindjes, zou je toch zo mee naar huis willen nemen! xxx

• 08 Februari 2012 - 18:34

Rinie @ Annie.:

hallo familie,
    Wel fijn dat we weer wat van jullie hebben gehoord.De berichten waren niet zo positief over de Fillipijnen.Man ontvoerd. aardbeving, gelukkig hebben jullie daar niets van gemerkt.De hoerenbuurt daar maakte wij ons niet z`n zorgen over.Jan daar weet jij wel raad mee of niet?
    Beroeps halve dan he!!!
    Geniet er van dat doen wij ook van jullie mooie foto`s.
    Lieve groeten Rinie & Annie.

• 08 Februari 2012 - 19:10

Bob & Snetto:

Nou ziet er allemaal mooi uit!
    Zo te zien wil het allemaal wel vlotten.
    Geen groene jeepney nie gezien ?
    En dan zo' n Bavaria meisje als bootsman
    Wat is die Malinese knakker met zijn rode nou aan het doen?
    Zijn microfoon aan het scherp stellen voor een exclusief interview met Nederlandse plisieman?
    Veel plesier verder, Bobke

• 09 Februari 2012 - 17:58

HuDo:

Hé Jan en Els,

slapen jullie in dat hutje????
    Die kindertjes in de blote billetjes in de regen aan het spelen........... wat sneu.
    Jammer dat die walvishaai niet echt is!!!

Leuke "bussen" die zgn. Jeepneys.
    Nou jullie vermaken jullie wel weer zien we. En wij maar werken...........

Geniet er van. We kijken uit naar de volgends foto's/verslag.

Veel liefs en een dikke knuffel, HuDo

• 09 Februari 2012 - 21:04

Leo Hanny:

wat ontzettend mooi en leuk wat jullie weer allemaal meemaken,
    genieten van de mooie foto,s super!!!!
    Jan nu geen kamer maar een heeeeeel hotel vol (nightmare)
    veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag
    groetjes

• 10 Februari 2012 - 10:13

Gerard En Anneke:

Wij zien eigenlijk geen verschil met ons verblijf in Portugal. Jullie begrijpen wel dat dit een grapje is hé. Wat een prachtige foto's weer en wat jullie allemaal meemaken. We vinden het prachtig om te lezen. Genieten jullie maar lekker verder. Hier gaat alles z'n gangetje. We hebben mooi weer en wandelen wat af. (op ons niveau dan).
    Groetjes Anneke en Gerard.

• 10 Februari 2012 - 14:06

Hou Jan en Els,
    Wat een prachtige verhalen en foto's'.
    Hier is het koud en toch zonnig, we hopen dat het wat warmer wordt voor de caraval.
    Anders wordt het blauw bekken en te veel borrels om warm te blijven.
    Geniet er van en we wachten weer op een nieuw verhaal en foto's. Liefs Lean en Peter

• 10 Februari 2012 - 14:06

Hou Jan en Els,
    Wat een prachtige verhalen en foto's'.
    Anders wordt het blauw bekken en te veel borrels om warm te blijven.

• 10 Februari 2012 - 14:07

Ik dacht laat ik het 2x opzetten dan zien jullie het zeker. Peter

• 11 Februari 2012 - 18:41

Gerben:

Hoi Jan en Els,
    Ik zie en lees het al, jullie vermaken je weer prima.
    Opnieuw mooie foto's. Toch wederom een bijzonder ervaring lijkt mij.
    Jammer dat je niet hier bent Jan want dan hadden we samen de Elfstedentocht kunnen schaatsen. Mooi alternatief nu voor het fietsen. Ik heb nu maar een stuk alleen gedaan.
    Nog een fijne vakantie, maar jullie kennende gaat dat zeker lukken.

• 14 Februari 2012 - 16:47

Mart Br:

Ben alleen maar jalours op jullie.
    gewoon genieten. Had niet eerder tijd om te kijken.

• 14 Februari 2012 - 21:35

Chris:

Ik zie deze keer maar weinig foto's e.d. van jullie. Wij willen ook graag in de stemming komen. Begint voor ons ook te dringen. Ik ga er maar vanuit bij jullie geen nieuws, goed nieuws. Ga ons maar weer snel op de hoogte houden van jullie mooi avontuur.

• 15 Februari 2012 - 12:00

Kasper En Paula:

Hoi ElJa.
    Geweldig. Wat een leuk verslag weer en wat een mooie fot'o's. Alhoewel ik me op dit moment bedenk dat als ik vanaf hier foto's naar jullie zou sturen, de mensen daar ook zouden denken wat zijn dat voor gekke mensen daar. Wij gaan vandaag weer wagentjes kijken iets waar jullie op dit moment niet bij stil zullen staan (en gelijk heb je). Genieten jullie nog maar lekker even verder.
    Dikke kus Kasper en Paula XX