Het ANDESGEBERGTE - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van elsenjan - WaarBenJij.nu Het ANDESGEBERGTE - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van elsenjan - WaarBenJij.nu

Het ANDESGEBERGTE

Door: Els en Jan

02 Maart 2011 | Bolivia, Uyuni

Van een dip naar een hoogtepunt.
Van Sucre naar de Uyuni. Daar hadden we een 3 daagse tour met een 4 x 4 geregeld door het hooggebergte van de Andes. Els zit ondertussen aan de coke en kan nu ook tegen de hoogte. Deze coke pillen waren gewoon in de farmacie verkrijgbaar hoor. (We waren getipt door een nederlands meisje die al 2 jaar in Bolivia woonde en je raad het al, verliefd was geworden)
Deze 3 daagse tour was on-ge-loof-lijk. Werkelijk adembenemend door met een landcruiser over onverharde "wegen" door de overweldigende natuur te reizen. De foto's spreken voor zich en we bleven dan ook foto's maken.
We zijn steeds op een hoogte tussen de 4000 en als top 4900 meter geweest. We zaten met de chauffeur / kok en 6 "gasten" in de landcruiser (Wij tweeen en 4 jonge meiden.) Ja ja en Jan is er ook nog mee naar bed geweest. (Met zijn alle op een slaapkamer met Els als moederoverste en Jan die als eerste sliep)
De chauffeur annex kok regelde alles en voorzag ons van maaltijden. Onze eerste nacht brachten we door bij locals in een klein "dorpje" met lemen huisjes. Zeer primitief maar ook erg gezellig. Het klikte ook tussen ons en die 4 meiden. (Drie fransen en een amerikaanse.) De 2de nacht zaten we in een nationaal park op 4500 meter hoogte en daar was ons verblijf nog primitiver. Geen stroom (behalve enkele uren een peertje als verlichting) of stomend water.
Het was tot nu toe werkelijk een hoogte punt van onze reis. Te veel om op te noemen maar we zullen proberen een samenvatting te geven: Een spoorwegkerkhof met allemaal gedumpte stoomlocomotieven als gevolg van het wegvallen van de miniralen handel bezocht. Dat was nabij de zoutvlakte's. Deze zoutvlakte's waren adembenemend zoals hopelijk op de foto's te zien is. Dit zijn zoutvlakte's zo ver als je kunt kijken waar in deze tijd van het jaar (regenseizoen) een laagje water van 10 cm op stond. Hierdoor onstond er een adembenemende spiegelreflex waardoor de horizon niet te zien was. Nog enkele wetenswaardigheden: Onze 4 x 4 kreeg nog een lekke band midden op de zoutvlakte en we hebben nog een "zouthotel" op de zoutvlakte bezocht wat geheel uit zout was gemaakt. We kunnen er over blijven vertellen en de foto's spreken voor zich maar nog vlug even; verschillende kleurrijke lagunes bezocht waar we steeds flaminco's zagen. De laatste dag om 05.00 uur al weer op weg om het ongeloofelijke schouwspel van spuitende geisers te aanschouwen. (In de sneeuw op 4900 meter hoog) en als afsluiting zijn we nog hoog in de bergen in een warmwater bad gaan liggen.
We moeten stoppen anders wordt ons reisverslag veel te lang en we kunnen er over blijven vertellen maar geniet van de foto's.
Liefs Jan en Els

• 02 Maart 2011 - 20:42

Wilma:

Schitterend, geweldige foto's

• 02 Maart 2011 - 21:48

Maurice:

Bij jullie staat er veel meer water als bij ons! Wauw wat is dat mooi (ben heus niet jaloers) ;)

Jullie enthousiasme klinkt helemaal door jullie verhaal heen, dat is mooi om te lezen.

Maar nu begint het voor ons toch wel lang te duren hoor. D'r komt geen end an.

xxx

• 03 Maart 2011 - 00:19

Eva En Arno :

Wow, Uyuni klinkt geweldig! Wij gaan eerst carnaval vieren en dan die richting op!
    En, doe mij ook maar van die pillen (ik deed het al niet meer zo goed op 4000 m....)! Hoe heten ze?

• 03 Maart 2011 - 00:19

Eva En Arno :

• 03 Maart 2011 - 06:57

Henry En Hannie:

Werkelijk prachtige foto's! Mocht je al in een dipje zitten dan maakt dit alles goed. Heel bijzonder. En mocht je overwegen om een souveniertje voor me mee willen brengen.... die pillen lijkt me wel wat, ha ha. Groetjes van ons, wij gaan nog een beetje klussen in het kuusegat. x

• 03 Maart 2011 - 07:17

Freddie & Wendy:

Hoi Els & Jan,

Niets teveel gezegd over de foto's hoor ze zijn echt geweldig! En erg grappige foto's die op de zoutvlaktes, je kunt daaraan wel zien dat Els aan de coke is. :-d

Geniet nog flink dan doen wij dat ook van jullie verslagen.

Liefs Freddie & Wendy

• 03 Maart 2011 - 08:29

Rinie & Annie.:

hoi Els en Jan,
    Ongelooflijk mooie foto`s.Wat is onze aarde toch mooi als je het wil zien.
    Een heel bizondere reis,Lieve groeten uit veghel van Rinie ,Annie en de kids.

• 03 Maart 2011 - 10:12

Hudo:

Wij kunnen ons voorstellen, dat je hier niet over uitgepraat raakt. Geweldig en jullie staan er op de foto's zeer vrolijk op en vooral Jan, maar wat wil je met 5 vrouwen om je heen. (zal wel vermoeiend zijn gheweest !!) Blijf genieten, liefs HuDo

• 03 Maart 2011 - 11:22

Jeroen:

WOW! Ziet er geweldig uit. Geniet er van!

Groeten uit Zoetermeer

• 03 Maart 2011 - 15:14

Maria Rini:

Hoi fijn dat het nu weer wat beter gaat, het verslag straaltdaarvan van over fijn.
    Els Jan kan zich goed slapende houden, dus kijk maar uit.
    Als jullie weer thuis komen dan moet ik zeker helpen bij jullie tuin, want het volgende natuurlijk geregeld die mooie steen ,een paar flamingo s en dan dat warme badje erbij ben nou al jaloers.

Maak het goed en geniet fijn verder,

maria en rini

• 03 Maart 2011 - 18:09

Leo En Ria:

hallo levensgenieters,

dat is in ieder geval van jullie gezichten te lezen. Blijf genieten en we blijven jullie volgen.

groetjes uit het Brabantse

• 03 Maart 2011 - 18:55

Gerard En Marianne :

Hoi Els en Jan
    geweldig mooie foto's ben heel blij met de foto's van de bevolking, kan ik heel goed gebruiken om na te schilderen.
    ga zo door. nog een hele fijne tijd want het is voorbij voordat je er erg in hebt en weer aan de dagelijkse sleur bent overgeleverd.

gr gerard en marianne

• 03 Maart 2011 - 19:53

Bob Te P.:

Zo, zo, Anton (jan) Heijboer !!
    Gaat het toch een bietje ??
    Schitterende foto´s !!, je zal wel onrustig dromen met zo veel * moois* om je heen !
    Leuke trucage foto´s van Els die jij op handen draagt.
    Wat zit er overigens tussen je benen, dat is mij niet helemaal duidelijk?
    Dat puur zout waar jullie door rijden, die auto´s zullen wel roesten denk ik?
    En Els, die coke geeft niets hoor, hartstikke gezond!, ik drink al mijn hele leven Coca cola.
    Het ziet er allemaal heel mooi en leuk uit.
    Ik denk dat wij volgende week ook even langs komen, als het schikt ?
    Ga door met jullie goede werk!

• 04 Maart 2011 - 16:26

Arpa:

Ha die lieve luitjes.

Hebben jullie ons al gemist ??
    Wij zijn n.l. net terug uit Mexico
    We lopen daarom achter op jullie reis schema.
    Wat is er toch veel te zien op onze aardbol.
    Niet te bevatten allemaal .
    In een woord geweldig .
    Gelukkig zijn jullie weer opgeknapt .
    Knap lastig anders vooral in die landen.

Els met je arm nog steeds oke.?

Lieve groet en knuffel van ons

• 04 Maart 2011 - 16:28

Peter V.D.:

Hallo luitjes,

Je moet er even voor op weg, maar dan heb je ook wat, zo te zien.
    GEWELDIG !!!

Geniet ervan.

• 05 Maart 2011 - 12:08

Loes:

WAUW!! supermooie plaatjes zeg.. dat jullie daar nu gewoon zijn.. wauw...

Geniet! x

• 05 Maart 2011 - 16:08

Joost:

wow wat een foto's weer! Ziet er trouwens erg relaxed uit, dat dampende spa met sneeuwtoppen op de achtergrond! Genieten!

• 05 Maart 2011 - 17:38

Dorothé:

Gohsamme, allemachtig wa prachtig............. ik ga niet meer naar die foto's kijken, word met de meer dag jaloers!!
    Even dacht ik dat Jan een beetje gekrompen was (in de lengte) maar dat is de chauffeur denk ik.
    Machtige reis jongens en wat een FANTASTISCHE foto's. Hoe gaat het met Els d'r arm?? Gaat het vooruit?
    Nou lieve mensen geniet ze maar weer en tot gauw horens/ziens (foto's kan'k toch nie laten om te bekijken)

Dikke kus,

HuDo

• 10 Maart 2011 - 18:54

Henrie/ria:

hoi hoi inderdaad ..prachtig prachtig en vanaf de foto's is het al indrukwekkend laat staan in het echie, jullie zien er ook heel gelukkig uit op de foto's .En zie je wel ik had gelijk je wordt altijd op handen gedragen Els. hahahaha. tot tot groetjes hen/ria

• 11 Maart 2011 - 08:15

Jaap:

Ons internet doet het thuis weer! Kenne weer skypen!!