DE HOOGTE IN - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van elsenjan - WaarBenJij.nu DE HOOGTE IN - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van elsenjan - WaarBenJij.nu

DE HOOGTE IN

Door: Els en Jan

23 Februari 2011 | Bolivia, Sucre

Het andesgebergte, dus de hoogte in.
Nou het is alweer even geleden dat we iets van ons lieten horen maar dat kwam ook omdat we allebei een weekje niet zo lekker zijn geweest, maar daarover later.
We zijn dus vanuit Trinidad (waar we zo vlug mogelijk weg wilden) gevlogen naar La Paz. Een binnenlandsvluchtje en daardoor hoefden we niet met een nachtbus. Gedurende een flinke vertraging zagen we dat al de bagage door honden en verschillende beveiligingsmensen werd gecontroleerd. Ook moest er nog een lijkkist ingeladen worden, waardoor waarschijnlijk ook die vertraging.
In La Paz aangekomen (hoogst gelegen miljoenenstad op 3640 m.) een leuk hotelletje in het centrum gevonden. We waren zo blij dat we weer eens lekker een bakkie konden doen, en lekker gaan eten. Het stikt hier van de bolhoedjes en de souvenierkraampjes die allemaal het zelfde verkopen. Kei gezellig. Doordat La Paz zo hoog ligt wilde we het toch een paar dagen rustig aan doen om aan de hoogte te wennen. We zijn allebei toch ziek geworden, aan de diaree, geen eetlust (gelukkig haddden we allebei genoeg reserve) en geen energie. We zijn na 3 dagen La Paz naar een lager gelegen stadje in de omgeving gegaan, Coroico gelegen op 2600 meter om een beetje op adem te komen. Hiervoor moesten we over de death road. De death road word door jongeren op de fiets naar beneden gereden over smalle weggetjes en langs diepe afgronden. Wij oudjes doen zulke gekke gevaarlijke dingen niet meer en hebben het busje op de verharde weg gepakt. Coroico lag prachtig tussen de bergen met geweldige vergezichten. (Wel stikte het weer van de kleine steekvliegjes.) Weer terug in La Paz (alle tourtjes moeten via La Paz geregeld worden) weer 1 nacht in hetzelfde hotel geslapen. De volgende dag geregeld om naar Copacabana te gaan dat aan het Titicacameer ligt. Eigenlijk wilden we vanaf het Titicacameer (3800 m) nog 1 nacht doorbrengen op het Isla del Sol wat prachtig moet zijn, maar we waren allebei weer te ziek om deze tocht te maken, en hebben hier dus maar vanaf gezien. Wat ons ook nog opviel in Copacabana was het hoge hippiegehalte. Veel vieze kleren en dreadlocks. We hadden in Copacabana wel een gigantische mooie kamer met rondom uitzicht op het meer vanuit ons bedje. Geweldig mooi. Na weer 1 nacht in La Paz in hetzelfde hotel, zijn we nu afgezakt via Oruro, waar al vollop carnaval gevierd werd. We zagen een lange optocht van muziekorkestjes die heel de optocht hetzelfde op dwepende deuntje speelde. De vrouwen en mannen allemaal in een zelfde witte bloes, zwarte broek en hoedjes op, dansend door de straten. De jeugd begon 's avonds in het centrum elkaar met zakjes water te bekogel, wat tot grote hilariteit leidde. De volgende dag heel de dag in de bussen gezeten via Potosi (4070 m) naar Sucre (2800 m) waar we nu zijn. Erg sfeervol (geheel wit) stadje wat weer een beetje lager ligt, zodat we ook weer een beetje op gang kunnen komen. Een dag later voelde we ons al gelukkig een stuk beter na de nodige paracetamol's en banos wat niet altijd even prettig is.
Tot dusver wordt Bolivia als enorm indrukwekkend door ons ervaren. Symbolisch zijn natuurijk de kleurrijke kleding van de vrouwen met hun typische bolhoedjes. Je ziet ze overal. De bevolking is erg arm en het is er vies. Buiten de stadscentra zie je overal vuilnis. Men leeft er op. Ook de (oude) auto's in het bijzonder de vrachtwagens en bussen blazen de nodige stinkende roet in je gezicht. Je ziet wel overal schooltjes maar evenzo zien we nog lemen hutjes, met soms zefs nog sto als dakbedekking.
De natuur is overweldigend. Gek dat je honderden kilometers op bijna 4000 meter hoogte rond kunt rijden. Een bijzondere ervaring.
Nog wat dingetjes die ons opvielen in Bolivia. Als een bv. taxichauffeur aan je vraagt waar je vandaan komt (Jan probeert altijd wel een praatje met ze te maken) en je zegt Ollanda dan zeggen ze steevast Ahhhhhh ollanda foetbol. En in La Paz hadden we een restaurantje ontdekt, dat gerunt word door een Nederlander. Het menu bestond uit oa......Snert , croquetten en hutspot mmmmm en als muziek werd Andre Hazes gedraaid. In een van de hostels, konden we gratis dvd's lenen en wat denkje er stonden 2 dvd van Andre Rieu. Nou vraag ik je Andre Rieu in Bolivia. Waar een klein landje groot in kan zijn.
Ons volgende doel zullen de bijzondere zoutvlakten Bolivia worden en daarna Chili.
Liefs Jan en Els

• 24 Februari 2011 - 06:13

Jaap:

Mooie foto's hoor!! Veel plezier op de zoutvlaktes! xx

• 24 Februari 2011 - 06:57

Claudia:

Wow, mooie foto's zeg!!!
    Hopelijk zijn jullie weer helemaal opgeknapt en geen last meer van deze narigheid. Heel veel plezier op de zoutvlaktes en alvast een goede reis naar Chili. Groetjes, Esther & Claudia x

• 24 Februari 2011 - 07:52

Maurice:

En wij maar werken! :P
    De foto's worden steeds mooier! Vooral die ene met die mevrouw met dat bolhoedje :P
    Liefs! ps: Dat skypen van ons schiet niet echt op he snotjes. xxx

• 24 Februari 2011 - 10:06

Gerard En Anneke:

Het zijn weer schitterende foto's hoor, genieten voor de thuisblijvers. Maar hadden jullie geen last met je ademhaling op die hoogte? Of was de ziekte daaraan te danken? Fijne voortzetting richting Chili.
    Liefs van ons.

• 24 Februari 2011 - 16:36

Eva En Arno:

Leuk om te lezen en natuurlijk om met jullie 'oudjes' bier en wijn te drinken in La Paz!!! Geniet ervan!!

Eva & Arno
    PS: wij zullen de zin: "doe mij maar een biertje" (tegen een Boliviaan) nooit vergeten :-)

• 24 Februari 2011 - 17:54

Dorothé:

Jee wat een prachtige foto's weer zeg.
    Die van die mevrouw op bed is ook lachen!! Hé Jan, niet zo dicht op van die enge randen gaan staan joh!!
    Nog heeel veeeel reisplezier. Wij denken (wel een beetje met jaloezie) veel aan jullie. Liefs en groetjes, HuDo

• 24 Februari 2011 - 18:36

Harrie En Riny:

Hoi Els en Jan,
    leuk weer iets van jullie avonturen te horen. Jullie hebben ongetwijfeld ook de ervaring dat nu je zo hoog zit en de luchtdruk anders is, sommige dingen anders gaan dan 'normaal'. Bij ons stond b.v. de tube tandpasta helemaal bol en wanneer we de dop eraf draaide spóót de tandpasta er uit! Ook de chipszakken stonden hélemaal bol. Hebben jullie ook zo'n last van een droge tong en een droge mond? En van barstende hoofdpijn?
    Jullie maken mooie foto's!! Ze roepen weer van alles op van onze reis naar Peru. Zijn jullie ook óp het Titicacameer geweest of ligt dat nog in het verschiet?
    Hier hebben we het ene moment al een lentegevoel (de crocusjes staan er al en vorige week hebben we al even buiten kunnen zitten (uit de wind en in de zon!!) en het andere moment is er toch weer het wintergevoel (gisteravond nog wat lichte sneeuw). Maar de vogeltjes fluiten alsof ze al druk aan het nestelen zijn, dus....'t gaat er van komen!!
    Lieve mensen, geniet er nog van in Bolivia en vervolgens in Chili; we 'horen' het graag!!
    Hartelijke groet,
    Harrie en Riny

• 25 Februari 2011 - 08:07

Leo Hanny:

Wat een belevenissen geweldig voor jullie, hele mooie foto,s we genieten ervan. Veel plezier, we kijken al weer uit naar het volgende verslag.
    groetjes van Leo Hanny

• 25 Februari 2011 - 19:39

Paul En Yvonne:

Hallo Jan en Els. Wat een geweldig reisverslag van jullie ,geniet er maar lekker van want dat neemt niemand meer van jullie af.De foto's worden niet alleen mooier de mensen ook.Geniet van alles want het is zo voorbij.dikke kus.

• 26 Februari 2011 - 09:58

Theo En Riet:

Hallo Jan en Els,
    Het ziet er weer ontzettend spannend en mooi uit.Hetgeen wat jullie allemaal mee maken is het trackings gevoel van de echte back pakkers zoals jullie echt zijn.Ooit lang wachten en heel veel geduld hebben,afgezet worden maar dit kan natuurlijk ook niet anders door alle armoede die er overal is en de rijke tourist natuurlijk,en ook het ziek worden daar ontkom je niet aan.Maar dit alles weegt niet op tegen datgene wat je allemaal ziet en meemaakt.Ik ben er ontzettend jaloers op.Geniet maar lekker verder en wij lezen jullie verhalen wel.

groetjes uit balkum

Theo en Riet

• 27 Februari 2011 - 11:00

Peter En Lean:

We zijn weer hellenaal op de hoogte! Hoop wel dat jullie allebei z'n mooi bol- hoedje heb gekocht.Nog even op het zakkenrollen terug te komen, is maar goed dat Jan altijd een onderbroek aan heeft en ook nog zo veel plaats over heeft!!! De foto's zijn zo als gewoonlijk weer erg mooi. En zorg dat jullie je reserve vet weer aan vullen. heel groetjes en knuffels van ons.

• 28 Februari 2011 - 07:29

Jaap:

Grote aardverschuiving in la Paz, een hele wijk is weggevaagd! Net op tijd weg :)

• 28 Februari 2011 - 13:39

Henrie En Ria:

Hoi hoi hopelijk voelen jullie je nu weer helemaal fit, het was weer prachtig om te lezen wat jullie meemaken en van de foto's genieten we ook. ik ben nog steeds jaloers , maar we gaan het weekend lekker uit ons dak met het carnavallen , heel veel liefs en genieten zoveel het kan.
    groetjes Hen/ria

• 28 Februari 2011 - 17:48

Jeanne En Peter :

Els en Jan ik kijk echt uit naar jullie reisverslag het is heel leuk om te lezen en de fotos heel mooi allebei beterschap en een fijne verdere reis groetjes uit d eert

• 28 Februari 2011 - 20:19

Wilma:

Wat een mooie foto's, heel mooi om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's erbij.
    Liefs Wilma en Peter

• 01 Maart 2011 - 15:05

Rinie & Annie:

hallo lieve familie,
    Hopelijk zijn jullie weer goed fit en kunnen jullie weer volop genieten van al het moois om je heen en natuurlijk ook van elkaar.Els is je arm ook weer helemaal goed of moet Jan je nog ontzien?
    We kijken weer uit naar je reisverslag.dat doen jullie heel goed het is gezellig om te lezen en zo zijn we ook een heel klein beetje mee op reis.
    Al weer bijna op de helft wat gaat het vlug.Hier begint de carnaval te leven en het weer is voor het weekend goed dus de optocht zal wel weer druk bezocht worden maar zal er niet zo kleurrijk uit zien als jullie foto`s van bolivia,Goede reis verder.
    Dikke kus,Rinie & Annie