BACK PACKEN gaat niet altijd over rozen !!!! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van elsenjan - WaarBenJij.nu BACK PACKEN gaat niet altijd over rozen !!!! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van elsenjan - WaarBenJij.nu

BACK PACKEN gaat niet altijd over rozen !!!!

Door: Els en Jan

13 Februari 2011 | Bolivia, La Paz

Hoi allemaal
De grensovergang Brazilie - Bolivia nam een halve dag inbeslag. Druk druk druk en de emigratiedienst werkte op zaterdag maar van 08.00 - 13.00 uur en deze was betreffende efficentie uit de vorige eeuw.
Uiteindelijk over de grens in Bolivia wel een leuk hostel met een zeer aardig, behulpzaam oud baasje gevonden. Hostel had ook nog een groot zwembad. We waren de enige gasten (wat nog niet zo erg is) maar ook weer met de nodige muggen. Wij konden daar eigenlijk alleen buiten verblijven, lezen, eten enz. in een grote soort kanariekooi met muggengaas en dan waren wij die kanarie's. Dat behulpzaam oud baasje heeft ons nog erg geholpen (en zelfs nog geld geleend) omdat we pas na een tweede poging in een 12 km verderop gelegen dorp geld konden pinnen.
Vanuit deze grensplaats konden we alleen verder met een (nacht) trein. Omdat het niet anders kon dan in de nacht, wij zo sjiek mogelijk, met de boliviaanse Orientel Expres. Samenvattend: Een achtbaan van 14 uur (Zo'n slecht spoor was het) eten; wat rijst met kouwe kip, een eierdop sinas en 's morgens een niet te pruime uitgedroogde sandwichs. Maar we zijn uiteindelijk redelijk uitgerust toch aangekomen in Santa Cruz.
Santa Cruz was erg leuk. Een leuk hotelletje, koffie-tentje en steakhouse gevonden en uiteindelijk een paar dagen in een erg relaxed sfeer daar verbleven. (Toch 1,5 miljoen inwoners) Nog een boiviaanse begrafenis van een afstandje bekeken. Dit was een bijzondere ervaring. Bleken daar ook horde Christelijke godsdienst fanaten rond te lopen die nog 200 jaar terug in de tijd leefden. Spraken een eigen taaltje, die wij tot onze verbazing redelijk konden verstaan. Jan in gesprek met zo'n dominee die vertelde dat men van oorsprong uit nederland en duitsland kwam !! We hebben het later opgezocht en het bleken Mennonieten te zijn, met hun oorsprong uit Friesland.
Toen het plan opgevat om naar Trinidad af te reizen om aldaar een paar dagen in het Amazone-gebied te kunnen verblijven. Leek ons erg leuk ook gezien onze ervaringen in de pantanal.
In Santa Cruz op een erg drukke bus-terminal moesten we weer met een nachtbus op weg naar Trinidad. Er lijkt hier in Zuid-Amerika alleen bij nacht gereist te kunnen worden. Bij het instappen van bus onstondt wat commotie. (Duwen trekken en mensen die in de verkeerde bus zaten). Toen had Jan prijs. Direct na dit incident ontdekte Jan, dat zijn broekzak was opengesneden en zijn portemonnee was gestolen. Shit, shit shit. Jan was steeds (volgens Els overdreven) voorzichtig en nu hadden ze ons toch te pakken. Gelukkig had Jan zijn bankpasjes en het merendeel van het geld ( 's morgens nog 300 euro gewisseld.) in zijn onderbroek bewaard. Toch balen omdat Jan vroeger zulke gasten met die trukjes zelf volop gepakt had. Gevolg: eigenwaarde een deuk opgelopen, 40 euro, rijbewijs en politie-legitimatiebewijs kwijt.
In de bus minder goed geslapen door de adrealine aangekomen in Trinidad. Is het daar aan een stuk aan het gieten en dan ook echt gieten. (Straten blank en vanuit de taxi naar het hotel tot op je ondergoed nat.) Hotel stelde niet zo veel voor en was vies. ( en was toch het duurste in de loney Planet.) Blijken ook die Amazone tourtjes weinig beschikbaar en veel te duur. B.v. 2 dagen voor ons tweeen 5oo amerikaanse dollars. Dat waren we niet van plan. Dan maar zoals op de landkaart aangegeven verder op weg naar La Paz. Wat denk je. Blijk dat er ook geen bussen vanuit Trinidad naar La Paz rijden en moesten we weer terug (met de nachtbus) naar Santa Cruz en vandaar (waarschijnlijk weer met een nachtbus) uiteindelijk naar La Paz.
Was ook nog het pakezeltje van Els wat kreupel geworden. Jan had door onbekende oorzaak een vervelende pijn in zijn knie opgelopen maar dat gaat al weer wat beter.
Kortom even een dip, we houden de moed er in en na regen komt toch altijd weer zonneschijn.
Liefs Jan en Els.
PS. Het zonnetje is alweer terug hoor. Op dit moment zitten we al in La Paz. We hebben vanmorgen een binnenlandsevlucht genomen, en La Paz is SUPER. Daarover later meer.

• 13 Februari 2011 - 00:51

@ joeoeoeoeoeoeooep en mmmmmmmmmmmmmarjo. Gefeliciteerd opa en oma. Dit gebeurd telkens als wij op reis zijn !!!! Lag dat aan mij ? Ik had ook al gezien dat da peert niet zo blij keek.
    @ Maria en Rini. Lekker onder de wol met de handen boven de dekens.
    @ P & K. Wonen jullie al in jullie nieuwe paleisje.
    @ Annie en rinie. (+ Claudia / Ester) Groot gelijk Lekker op vakantie. Wij weten hoe leuk dat is.
    @ Pa en Bets. Dinsdag de sleutel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    @ Peter en Lean. (+ Loesje) Die kusjes houdt Jan wel te goed.
    @ Dorothe. De rum is hier bijna voor niks.

• 13 Februari 2011 - 09:24

Bets En Sjef:

lieve mensen
    wat een pec h jongens,maar komop
    doorgaan er komen vast nog veel lueke dingen.
    wij krijgen dinsdag de sleutel.als eerste met inpakken was pa.dus hij heeft er zin in zo zie je maar.
    groetjes pa en bets.

• 13 Februari 2011 - 09:55

Arpa:

Jeetje wat een toestand allemaal.
    Geloof maar dat het eventjes gekruld heeft!.
    Een geluk dat Jan toch zo slim was om niet alles bij elkaar te bewaren..
    Als je de foto,s bekijkt lijkt het wel of je in de Amiss tijd terecht bent gekomen .
    Lievers veel gr en hou je taai
    Kus van ons

• 13 Februari 2011 - 10:06

Harrie En Riny.:

Hallo globetrotters,
    vandaag de tijd gehad om alle foto's te bekijken. Schitterend!! Jullie mail moet ik nog doorlezen/teruglezen. Tja, hier is het de bekende hectiek (rapporten, oudergesprekken) zodat ik van Harrie steeds wel het een en ander door kreeg en hij me ook wel eens vroeg naar bepaalde foto's te komen kijken. Die rust had ik dan nog wel maar meer zat er niet in.
    Het is weer een hele belevenis! Maar weer totaal anders dan jullie vorige reis, denk ik. Het passeren van de Boliviagrens heeft ons destijds ook 'de schellen van de ogen doen vallen'. Zo primitief en zo overdreven formeel en zo inefficiënt. Toch wel de moeite waard het mee te maken ook al kan het irritatie oproepen. En ja, die ervaring van het zakkenrollen; dat schijnt bij bijna iedereen heel veel impact te hebben (ongeacht de achtergrond, Jan). Maar de draad weer eenmaal opgepakt zul je het vlug een plekje kunnen geven en zal het hopelijk niet meer 'in de weg zitten'. Zie de zonzij en geniet er weer van!!
    Lieve groeten,
    Harrie en Riny

• 13 Februari 2011 - 10:56

Rinie En Annie,:

Hallo reizigers.
    Wat een verhaal weer,wel heel vervelend van je centen en de inpackt die het heeft maar het had veel erger gekund.dat lees je ook wel eens maar ja Jan ,nu jij geen politiekaart meer hebt herkennen ze je misschien wel niet meer als collega en kun je nog veel langer vakantie vieren.(grapje)
    Maarja als er niet meer tegen zit mag je nog niet mopperen,en twee z`n positieve mensen moeten dat wel op kunnen vangen toch.Geniet van alles wat er op je afkomt,we zijn weer heel benieuwd naar jullie volgende mail.Liefs Rinie en Annie.

• 13 Februari 2011 - 13:57

Henrie En Ria:

Hoi Els en Jan het ziet er allemaal weer geweldig en spannend uit , pech hoort erbij,dat lijkt er tenminste op , goed dat jullie zo positief zijn.Nou geniet nog maar veel meer want time fly's ... enne ik denk vaak aan jullie . heel veel groetjes van Ria.xx

• 13 Februari 2011 - 14:24

Bob Te P:

Ha "night flyers",
    Nou nou wat een belefenissen allemaal.
    Nu helemaal goed opletten als je een hand in je onderbroek voelt !!
    Het kan dus iemand zijn met hele andere bedoelingen !
    Wel een prettig idee dat we nu ook een "agent" in het zuiden hebben.
    Ondanks wat tegenslag ziet het er allemaal mooi, kleurrijk en interessant uit.
    Zwembadje, palmboompjes ja dat spreekt mij wel aan.
    Geniet ze ! wij volgen jullie avonturen met grote belangstelling!

• 13 Februari 2011 - 14:51

Maria EN RINI:

Helaas hoort er dit vaak ook bij, maar laat het hopelijk hierbij, en geniet verder van jullie reis, jammer dat het amazone gebied vanuit Trinidat niet toepasbaar was, maar je kunt ook niet van alles van te voren plannen, die verrasingen geeft toch ook aparte ervaringen.Gelukkig is het pakezeltje ook weer op de juiste plaatsen gemasseerd, misschien zitten er nog meer tango s in het verschiet, en moet ie paraat zijn met zijn beentjes.
    Nog veel reis plezier samen, en geniet met volle teugen , het is weer zo voorbij.

Groetjes Maria en rini

• 13 Februari 2011 - 17:41

Maurice:

40 EURO??? Shit! Daar gaat ons souvenir.. :(

Nou ja, dat is ook niet zo erg, want nu ons huis weer voor de veertigste keer geschilderd is (we leveren inmiddels 1 vierkante meter in aan verf- en behanglagen) is het toch onmogelijk om iets bijpassends mee voor ons mee te nemen. Dus maak je er maar niet te druk over.

Tot op de skype! Dat kletst natuurlijk veel leuker en gezelliger. Kunnen we er leuke gebaren en geluiden bij maken! (JOEHOEEEEEE)

xxx

• 14 Februari 2011 - 10:31

Loes:

Hey Els & jan!

wat leuk om jullie update en foto's weer te lezen en te bekijken! :) balen dat het ff tegen zat, maar gelukkig gaan jullie lang genoeg om het weer HELEMAAL in te halen! haha dus.. nog steeds jaloers!

geniet ervan! liefs loes

• 16 Februari 2011 - 22:57

Paula En Kasper:

Hoi Elja.
    'T is nu 23.45 uur en eindelijk tijd om even naar jullie schitterende foto's en verhalen te kijken. Wij hebben nu 2 sites om te bekijken want onze sander is vorige week vertrokken naar australië. Ons huisje wordt 'n waar paleisje.Vandaag zijn 't bed en de kast gebracht en vrijdag gaan ze de parket leggen. Volgende week alle spullen verhuizen [kleine moeite] en dan misschien in 'n rustiger vaarwater.O ja moet ik 't carnavalliedje opsturen? Ik heb in ieder geval op jullie foto's 'n paar mooie hoedjes gezien die zeer geschikt zijn. Luitjes geniet lekker verder en 'n dikke kus van ons.oudoe

• 19 Februari 2011 - 07:37

Jeep:

Tijd voor een update en een skype date! xx

• 20 Februari 2011 - 21:59

Marc Vd Kerkhof:

machtig mooi allemaal, t moet een geweldige ervaring zijn.!! ik denk wel een heel andere als Azie. Ben ook erg benieuwd naar La Paz. ?? enne jan, als je nu niet die 10 kg kwijt bent dan helpen die crackers ook niet meer.(beetje rijst beetje kip.etc)
    ik zie dat jullie nog 54 dagen te gaan hebben.een hele mooie tijd nog om het nodige mee te maken.Ik blijf het volgen op de voet.vanuit een guur ,somber,grauw nederland.
    enne PLUK DE DAG!!
    groeten marc

• 23 Februari 2011 - 20:29

Jaap:

Vonden ze leuk hoor die oudjes ;) xx
    ps waar blijft dat verhaal dan?