Brazilie, DE PANTANAL - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van elsenjan - WaarBenJij.nu Brazilie, DE PANTANAL - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van elsenjan - WaarBenJij.nu

Brazilie, DE PANTANAL

Door: Els en Jan

05 Februari 2011 | Brazilië, Pantanal

Nou waar moeten we toch beginnen, we hebben alweer het nodige meegemaakt hoor.
Een aanal dagen geleden hadden we de nodige vertraging met de bus, hij kwam al flink te laat wat onze planning toch wel in de war schopte. Vraagje .. Wat neemt de gemiddelde Braziliaan mee in de bus? Nou zijn bagage en zijn hoofdkussen. De bus is nog niet gestart, maar de stoelen gaan al plat en snurken maar. Wij kijken dan graag naar buiten en zagen zo'n uitgestrekt land met kilometers prarie zover als je kunt kijken geen huis te zien. Af en toe een cowboy die achter zijn koeien of paarden aangaat. Na een aantal dagen en verschillende bussen waren we aangekomen in Campo Grande. Bij een reisbureautje een aantal dagen midden in een moerasgebied de Pantanal geboekt, met de nodige excursies. Omdat er weer het een en ander was mis gegaan met de bus, werden we in de pikdonkere opgehaald door een pikzwarte oude man met een meisje in een of andere gammele jeep. Jan achterop de laadbak en Els naast die oude man, die ook geen woord Engels sprak de rimboe in. Bij een bruggetje stopte hij nog even, en met handen en voeten gebaarde hij dat we moesten komen kijken. Met de zaklamp van Herman schenen we op een stuk of wat ogen van alligators brrrrr. Later hebben we er nog honderden gezien. Aangekomen op de eco-farm Santa Clara viel onze mond open van verbazing. Alles zag er zo gezellig uit met allerlei dieren die er rondliepen een zwembadje, hangmatten en een kei gezellige sfeer hing er. Na een goede nachtrust is Jan de volgende dag (Els moest voorzichtig zijn met haar arm ha ha) gaan paardrijden, zoals jullie op de foto's kunnen zien gaat hem dit goed af (Wendy een nieuw lid voor de club?) Bij terugkomst klaagde hij wel over zijn kontje, maar hij vond het hartstikke leuk en was er niet afgevallen. Ook hebben we nog een bootsafari gedaan met aansluitend een nachtsafari. En wat is de natuur dan toch geweldig mooi he. We hebben in die korte tijd dat we hier in de Pantanal zijn al zoveel gezien. Waaronder een groot aantal vogels in alle kleuren van de regenboog (Jan kon dus zijn hartje ophalen) Capibara's Struisvogels, wilde zwijnen, apen, een buideldier, aligators en nog veel meer en oh ja het stikt hier van de muggen. Het lijkt hier wel een grote Burgers Zoo, maar dan echt in het wild. De temperatuur is wel het zelfde. Dagelijks meer dan 30 graden. Lang leven de airco.
Als laatste hebben we nog en jeepsafari gedaan diep het moeras in. Met een gemeleerd gezelschap van 2 fransmannen 1 oostenrijkse 3 israelische meisjes en 1 engelsman. Deze jeepsafari (Een vrachtwagentje met open ladbak) was NIET NORMAAL ZO OVERWELDIGEND. We bleven maar kaaimannen zien misschien wel honderden. Waar we ook keken overal zagen we wild, en het waren telkens weer nieuwe soorten die we nog niet gezien hadden. Maar je ziet dit wel aan de foto's. (Jaap en Mies) De pantanal was echt GE-WEL-DIG.
PS. Het heeft toch wat tijd gekost (We moesten toch weer aan het nieuwe continent en het onbreken van Engels wennen.) maar op dit moment zitten we weer helemaal in ons zwerversbestaan. We genieten weeer met volle teugen.
Vandaag, weer verder opweg naar Bolivia.

• 05 Februari 2011 - 11:37

Els En Jan:

@ Herman, je lampje komt deze reis zo goed van pas. (Alleen Jan pikt hem dikwijls in.)
    @ Ronald. Nou die voetbaltalentjes valt wel mee. Het is veel te heet om te voetballen. Was ik bijna vdlg vergeten, kan ik Ebbing nb. tegenkomen !!!! (Grapje ha, ha )
    @ Hannie en Henry. We zullen uitkijken naar Ria en Martin. Pa en Bets al de sleutel ?
    @ Monique AVP. Al is het jammergenoeg niet altijd goed nieuws we kijken steeds uit naar de volgende nieuwsbrief om een beetje op de hoogte te blijven
    @ Jaap. Nou dat beltegoed komt na onze reis weer wel goed.
    @ Mieske. Het gevaarlijke vissen durfde we niet aan. Dit heben we ingeruild voor een extra bootsafari.
    @ Izy en Jaap. We hebben in een deuk gelegen om Ali Babba.
    @ Sander. Alles heeft zijn charme hoor. Zeker ook Z.O. Azie. En voor ouwere jongeren is de nachtbus vervelend en niet voor echte jongelui.
    @ Joost. Als we thuis zijn krijg je vanzefsprekend alle foto,s te zien. We maken nu veel meer foto's dan in Z.O. Azie en ze zijn geweldig.

• 05 Februari 2011 - 14:50

Rinie & Annie:

Hoi Jan en Els,

Wat een verhaal en wat een mooie foto`s hebben jullie gemaakt.Dat is toch wel heel mooi dat je zoiets samen kunt doen.Maar wij gaan ook voor 4 weken met Claudia en Esther.We hebben de tickets gekocht en een aantal hotel overnachtingen geboekt.We gaan naar Java en Bali.Zou het in de familie zitten ???
    We kijken al weer uit naar jullie volgende verslag.Geniet er van.Lieve groetjes uit een winderig Veghel.
    Rinie & Annie.

• 05 Februari 2011 - 18:05

Peter V.D.:

Ge-wel-dig om jullie reisfoto's en jullie verslag te lezen. Prachtige foto's weer en ze geven zeker een weergave van de mooie omgeving. Als wij hier al zo van jullie foto's genieten, moet het voor jullie wel helemaal geweldig zijn. Geniet !!

• 05 Februari 2011 - 18:06

Gerard En Anneke:

Wat een leuk verhaal weer. Ook de foto's zijn weer geweldig. Vooral de foto's met de vogels vond vooral Gerard geweldig. Jullie kunnen wel vertellen dat het daar zo warm is, maar je moet hier eens komen, je benen waaien onder je kont vandaan. Dus mopper maar niet over het weer en geniet maar lekker verder.
    Liefs van ons.

• 05 Februari 2011 - 19:08

Freddie En Wendy:

Hoi Jan en Els,

Wat een geldige foto's zeg, we kunnen ons dus wel voorstellen hoe mooi het dan in het echt moet zijn. Lekker om te lezen dat jullie nu dan weer met volle teugen genieten en dat het met de elleboog van Els telkens weer beter gaat. We kijken nu al weer uit naar jullie volgende verslag en foto's

Liefs Freddie en Wendy

ps. Jan ik heb je bij onze club voor eind april opgegeven voor je eerste springles!! hahahaha daarna weet je pas wat een pijne kont is...... :-))

• 06 Februari 2011 - 12:15

Arpa:

He daar ,zoals je ziet is het toch weer gelukt..
    Een gedeelte van de foto,s doet ons denken aan onze trip naar de Dom.R vorig jaar.Prachtig in een woord.
    Mooi om te zien hoe jullie genieten en jullie zien er goed uit met die bruine gezichten.
    Tot snel weer kus van ons .

• 06 Februari 2011 - 13:26

Joost:

Bootsafari, nachtsafari, jeepsafari: jullie zoeken het wel op he! Moet echt geweldig zijn! Mooie foto's weer!Heel veel plezier nogmaals, en uitkijken voor die krokodillen!

• 06 Februari 2011 - 15:00

Bets:

hoi zwervers
    ja ja wij zien wel dat het voor jullie heel leuk is.en wat een mooie fotos zeg ik heb ze wel drie keer bekeken,pa vinde dat jullie veel te lang weg blijven.de huur gaat 15-2-2011 in maar we hebben nog steeds geen sleutel.ze zijn wel aan het werken,morgen moet ik de beheerder bellen dus zal er garen op de klos komen.je hoort het nog wel.
    groetjes pa en bets

• 06 Februari 2011 - 15:00

Dick En Bep:

Hoi jan en Els.Leuk om jullie reisbelevenissen mee te m,aken,prachtige foto's en natuur en ietsje beter weer dan hier.Op de sparrelaar alles oke.De sequoia valt nog steeds uit,zeker na de storm van gisteren.De nieuwe buren zijn nog volop bezig.Nog heel veel plezier en herstel voor Els.

• 06 Februari 2011 - 18:50

Wilma En Peter:

Wast een mooie foto's en wat genieten jullie van de reis, geweldig, ook de mooie verhalen.
    We wachten al op het volgende verhaal.
    Liefs uit Uden

• 07 Februari 2011 - 18:25

Maria Rini:

Wij zijn hier harstikke ziek,griep gaat wel weer over maar niet fijn.
    Mooie foto s
    Maar goed dat geen kaaiman je paardje onder je kont heeft opgegeten.
    Nog veel reisplezier samen,

groetjes maria rini

• 08 Februari 2011 - 19:27

Joep En Marjo:

Hé Els en Jan,
    Wat een mooie beestenboel daar zeg. Maar ocherm dé pert. Keek niet echt blij met zo'n bruut op zijn rug. Geweldig allemaal, wij zullen wel gaan werken. ff tussendoor, we zijn weer opa en oma geworden van een gruwelijk mooi kiendje, een jongetje van 7 pond, hij heet Jorn. We wachten jullie volgende berichtje weer af. Geniet ze. Groetjes Joep en Marjo

• 09 Februari 2011 - 20:08

Paul En Yvonne:

Hallo vakantiegangers. Wat een geweldige reis.De omgeving en al die dieren ik ben gewoon jaloers.Jan je kan zo bij de beredenen.Wij wensen jullie nog veel vakantieplezier in dat paradijs.

• 10 Februari 2011 - 18:04

Jaap:

Zijn jullie goed aangekomen in Santa cruz? Geen stakingen of weg versperringen? xx

• 11 Februari 2011 - 14:35

Dorothé:

Tjonge, tjonge, wat een avontuur en wat een prachtige foto's!!
    Geweldig wat jullie allemaal ondernemen. Eten, drinken en slapen ook allemaal goed? De sterke drank (gekocht op Brussel) nog niet op?
    Nou nog veel mooie avonturen gewenst. We kijken (al weer) uit naar jullie volgende bericht.
    Liefs en gr. HuDo

• 12 Februari 2011 - 10:46

Peter En Lean:

Hé Jan en Els, het is weer goed om jullie verhaal te lezen en dat alles zo goed gaat.De foto's zijn prachtig.Hoop voor Jan dat hij niet te veel last van zijn kontje heeft gehad(zit gelukkig de nodige speklaag op ) We wachten weer met veel spanning op het volgende berichtje. Heel veel liefs van ons allemaal en een paar kusjes van Loesje.