Van cambodja weer opweg naar het zuiden - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van elsenjan - WaarBenJij.nu Van cambodja weer opweg naar het zuiden - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van elsenjan - WaarBenJij.nu

Van cambodja weer opweg naar het zuiden

Door: Els en Jan

16 Februari 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hey Hallo allemaal.
Eindelijk maar hier zijn we dan weer, het heeft even geduurd. We hebben op een eiland gezeten waar geen internet was, later wel internet maar die werkte niet, en op dit moment van een sd kaartje krijgen we de foto's jammer genoeg niet geplaatst. Maar we doen wat we kunnen, dus volgt hier eindelijk weer een bericht, en jammer genoeg alleen de laatste foto's.
Even terug naar Cambodja de hoofdstad
Phnom Penh (30-1) daar was zeker nog het nodige te zien. We zijn weer naar het zelfde Oke guesthouse gegaan, waar we al eerder waren geweest. Vandaaruit enkele indrukwekkende excursie's ondernomen oa. de Killing Fields en het Toul Sleng museum( omgebouwde hogeschool tot gevangenis en martelruimte's). Deze hadden alles te maken met de oorlog en de nasleep daarvan.Ook de killing fields waren enorm pakkend. (Deze foto's konden we dus weer niet plaatsen)
De dag erna nog de bezienswaardigheden van Phnom Penh bezocht waaronder het paleis van de koning, en de zilveren Pagode. Na Phnom Penh met de bus naar ... natuurlijk Ankor Wat. Waar diverse ouwe meuk van 1000 jaar oud in de jungle bewaard is gebleven, erg leuk en interessant en 2 dagen hiermee ons vermaakt. Vervolgens zijn we met een slowboat naar Battambang gevaren, wat weer een geweldige bootreis was. Afentoe leek het wel een sloot en kon de boot de bocht niet in 1 keer maken em moest de boot een paar keer steken. Samen met een Nederlands fietsmeisje bijna de hele dag op het dak van de boot gezeten. Diverse rivierdorpjes en woonboten onderweg gezien waarop de loco's echt en in armoede leven. Soms in plastic hutjes op de kant en men deed alles in het vieze rivierwater oa.de was, zich zelf wassen, vissen enz. Zoveel kinderen gezien die naar ons stonden te zwaaien en te roepen. Uiteindelijk in Battambang aangekomen. Daar hoorden we van de hotelreceptie dat onze geplande bordercrossing naar Thailand problemen zou gaan opleveren. Volgens de hotelinfo konden we over deze nieuwe grensovergang met onze papieren de grens niet over. Dus wat nu. Er zat dus niks anders op dan de volgende dag 2 uur met een taxi terug naar de noordelijkere grensovergang. Bij de grens het volgende probleem. Tijdens onze reis is de wetgeving veranderd, waardoor we nog maar een visum van 15 dagen kunnen krijgen. Hierdoor hebben we onze plannen voor de zoveelste keer omgegooid en zijn we dus niet naar Koh Chang (de kust)gegaan. Na het passeren van die grens met Thailand direct met een minibusje naar Bangkok gegaan. Dit ging zo vlot dat we in Bangkok direct een slaaptrein konden nemen naar het midden van Thailand. Om zes uur 's morgens aangekomen in Chumpon en met een snelle cattamaran 70 kilometer de zee op naar het eiland Koh Tao. Daar zijn we 6 dagen gebleven. Jan vollop gedoken en els chillen lezen en zonnen. (En enkele massage's ondergaan) Het duiken was niet zo spectaculair maar met snorkelen heeft hij toch wel een stuk of tien haaien gezien. Nog even met de plannen gelopen om op een ander eiland naar de Full Moon party te gaan, maar gezien dat we meestal voor tienen op bed liggen, hebben we daar toch maar van afgezien. (Volgens ons zaten ze ook niet te wachten op twee ouwe vellen die niet kunnen dansen) Uiteindelijk dus 12-2 met de catamaran terug naar het vaste land. Daarna met de bus naar het zuiden. Om 21.00 uur kwamen we aan in Phatthalung. Deze plaats stond niet in de lonely planet, kwamen we achter. In het donker werden we als enige bij een busstation gedropt ver buiten de stad, waar al bijna niemand meer was. De enkeling die we zagen sprak niks geen Engels. Met handen en voeten aangegeven dat we een slaapplaats zochten. Wonderwel kwam er na even een tuk tuk die die enkeling had gebeld, en die heeft ons naar een hotel gebracht. Aldaar spraken ze ook niks geen Engels. De volgende dag met een boemeltrein 3e klas voor een paar euro 300 kilometer naar de grens van Maleisie gereisd. We moesten te voet de grens over, en het was super heet 35 graden in de schaduw. Om een lang verhaal toch wat korter te maken, met een mooie jungle trein, open ramen en deuren , en houten banken in het oerwoud van de Taman Negara aangekomen. We zijn hier enkele dagen in het oerwoud gebleven en hebben wat excursie's gedaan, waaronder oa een vreselijk enge touwbrug over de toppen van de jungel, een nightsafari en een echt, maar dan ook echt groeten uit de rimboe dorp bezocht. Een paar hele leuke dagen gehad. Vandaag 16-2 besloten om toch nog even Kuala Lumpur aan te doen, waar we op dit moment midden in Chinatown aan het internetten zijn.
Nou voorlopig is het dit dan weer, en we hopen dat het een niet te langdradig verhaal is geworden.

Liefs en groetjes
Jan en Els

PS Voor de carnavalvierder onder onze lezers, een oud wijs Bergs gezegde.
AGGE MAR LEUT ET !!!!!!!!!!

• 16 Februari 2009 - 10:44

Sissi:

hé hé dat heeft lang geduurt voordat we weer wat van jullie hoorde,
    Ik had het toevallig vanmorgen met Liesbeth erover dat we al lang niets meer gehoort hadden
    Nog de laatste twee weekjes genieten van jullie vakantie. De groeten en ik zie jou, Els na de carnavalsvakentie.

• 16 Februari 2009 - 12:34

Bob & Snet:

Beste Jan & Els
    Het ziet er weer adembenemend uit, wat een landschappen.
    Zo te zien op de foto's was Els niet helemaal happy de peppie om de hangbrug of zat er een addertje onder het gras?
    Ik zag Jan wel met zoiets op de foto staan.
    Nog effe dan is het weer uit met de pret!
    Wij vinden het zo snel gegaan maar hoe ervaren jullie het?
    Nog "viel spass" de laatste weken!

Groeten en tot gauw

Bob & Snet

• 16 Februari 2009 - 12:39

Wendy:

Hoi Jan en Els,

Eindelijk weer een berichtje van jullie. Ik was al bang dat jullie weer in een verkeerde bus hadden gezeten!

Het begint nu toch al echt af te tellen. Geniet er nog maar met volle teugen van.

Liefs Wendy

• 16 Februari 2009 - 14:27

Pa En Bets:

jan en els
    hoi eindelijk een bericht;pa vraagt iedere dag nog niks van onze jan,maar jullie mken het toch goed,wij willen een vergroting van de foto,s op die hangbrug,geweldig
    geniet maar van die laatste weken.hier is alles goed.groetjes en veel liefs pa en bets+++++.

• 16 Februari 2009 - 16:40

Arpa:

He luitjes
    Het word eentonig maar we waren ook erg benieuwd hoe het met jullie verging.

Zo zie je maar weer dat we verwend waren met jullie berichtjes
    Maar ook heerlijk om te weten dat we allemaal zo met jullie mee leven.

En niks ouwe vellen wij doen het jullie niet na.

De foto,s zijn super mooi en de rest zien we snel.

Nu kunnen we al weer zeggen tot over twee weken.
    Geniet nog even jongens
    Liefs van ons

• 16 Februari 2009 - 17:00

Albert:

Weer een mooi verhaal.
    Nog veel plezier. Zo te lezen gaat dat wel lukken.

• 16 Februari 2009 - 17:22

Rinie En Annie:

Hallo globbetrotters,
    Fijn dat we weer wat van jullie horen.Wat een reis nog een paar weken dat word echt afkikken als jullie weer thuis zijn.Goed van jou Els dat je gestopt bent met roken.dat heeft Claudia ook gedaan toen ze in Maleisie waren.Ze zijn 11 febr weer thuis gekomen.Voor het zelfde geld hadden jullie elkaar daar toch nog getroffen.Ze hebvben ook nog een paar eilandjes gehad in Tailand.Geniet van de laatste weken ,we hopen jullie weer gezond en blij terug te zien.groetjes uit Kuusegat van rinie en Annie.

• 16 Februari 2009 - 18:47

Herman En Ine:

Wij werden ongeduldig net als alle andere. Ik heb medelijden met dat gezichtje van Els op de touwbrug. We zien jullie gauw! Liefs Herman en ine

• 16 Februari 2009 - 20:24

Willemien:

Ik dacht: jullie laten mooi niks meer van je horen en blijven daar stiekem plakken!!
    Weer een mooi verhaal.
    Geniet nog even want voor je het weet is het (Z)OVER

• 17 Februari 2009 - 08:49

Hannie:

Het leek er even op dat we pas iets van jullie gingen horen als jullie terug waren, maar gelukkig toch nog een verhaal uit de rimboe! Geweldig die foto's, het is niet voor te stellen hoe het is om daar te wonen zonder álles waar wij westerlingen ons mee bezig houden! Geniet van de laatste week ik zal blij zijn als ik jullie weer zie x

• 17 Februari 2009 - 13:25

Leo Hanny:

we vinden het nog steeds
    kei mooi voor jullie al die ervaringen en prachtige foto,s geweldig om te lezen en te bekijken geniet er nog van groetjes van ons.

• 17 Februari 2009 - 17:08

Wilma:

Hooooi,

Geniet nog van jullie geweldige reis.

xxx
    Wilma

• 17 Februari 2009 - 17:12

Maurice:

Ooooooh dat zwembad!!!! Het is dat ik net een pekske voor de carnaval heb gekocht, anders kwam ik daarheen! ;)

Geniet nog zo lang het kan.. Voor je het weet is het voorbij en kun je weer naar van der linden of de pliesie! :S

Tot gauw... dikke kussen M

• 17 Februari 2009 - 19:43

Pim En Karin:

Jan, flinke paling daar alleen raar kleurtje.
    Mooie omgeving, lijkt Rosmalen wel, dat zwembad gaan wij ook maken in de tuin.
    Nog veel plezier samen en tot ziens.
    Karin en Pim

• 18 Februari 2009 - 04:58

Lex En Lies:

hoi Els en Jan!
    Dat klinkt weer erg leuk allemaal!
    Wij zitten op dit moment in Siem Riep en komen net terug van AnkorWat.Zondag vliegen we vanuit Bangkok naar Bali.

Maak er nog een mooie tijd van!
    Groetjes, Lex en Lies

• 18 Februari 2009 - 10:47

Marianne:

hoi els en jan
    he he eindelijk weer een berichtje, had bijna spoorloos ingeschakeld.
    gelukkig is alles nog fijn en wederom een mooi verhaal. geniet nog even en tot over 2 weekjes.
    in het koele kikkerland.
    gr gerard en marianne

• 18 Februari 2009 - 13:05

Leo En Ria:

Hallo globetrotters

de laatste lootjes wegen het zwaarst, maar zoals ik jullie op de foto's zie staan en de verhalen lees, gaat die uitspraak voor jullie niet op. Nog veel plezier.

groetjes

• 19 Februari 2009 - 22:21

Gijs En Franca:

Toen we jullie de laatste keer zagen waren wij zelf ook nog in zuidoost Azie, in Sam Neua in Laos. Het lijkt al weer een eeuwigheid geleden. Wij hebben daarna nog twee weken in Vietnam rondgetrokken. Nu zijn wij al weer vijf weken terug in Nederland en voelen behoorlijk wat jalouzie opkomen bij het lezen van jullie reisverhaal. Heerlijk om te lezen en voor te stellen hoe jullie daar aan het genieten zijn.
    De beschrijving van de bootreis naar Battambang roept bij ons mooie herinneringen op. Wij hebben die boottocht vier jaar geleden gemaakt. Leuk dat jullie het ook zo'n geweldige beleving vonden.

Nog heel veel plezier in zuidoost Azie. Wanneer zijn jullie terug in Nederland?

groetjes, Gijs en Franca

• 23 Februari 2009 - 06:55

Jaap:

Nog drie nachtjes slapen!

• 24 Februari 2009 - 09:52

Wendy:

Hoi Jan en Els,

Het einde van jullie avontuur komt al aardig in zicht.

De lampenkappen en vitrages worden ook al weer bijna opgeborgen voor volgend jaar.

Geniet nog van deze laaste dagen op jullie verre bestemming en ik wens jullie een hele prettige vlucht toe en ik zie je, "met els", volgende week. Wat zijn de weken voorbij gevlogen zeg!

Liefs Wendy en Freddie xxx

• 24 Februari 2009 - 15:40

Peter&lean:

Nog 2 nachtjes slapen voor jullie reizen en dan weer in het gezellige VEGHEL.
    Tot heel snel .
    Liefs PETER&LEAN

• 24 Februari 2009 - 19:17

Maria En Rini:

als jullie nog op internet kunnen dan een heel veilige reis naar huis gewenst jammer het is weer voorbij maar jullie zullen toch ook wel weer blij zijn als jullie weer bij familie en kennissen zijn.
    tot gauw