Van Hanoi naar Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van elsenjan - WaarBenJij.nu Van Hanoi naar Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van elsenjan - WaarBenJij.nu

Van Hanoi naar Saigon

Door: Els en Jan

18 Januari 2009 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal hier zijn we dan weer.
Nou zeg we waren gebleven met de nachtbus naar het zuiden.
Dit was eens maar nooit weer. Dit was me het avontuur wel.
We vertrokken al twee uur telaat van Hanoi.
Om 23.00 uur ging de chauffeur al toeterend steeds harder rijden. Echt gevaarlijk, met het hele slechte wegdek en het drukke verkeer (twee baans).
We dachten dat het was om tijd in te halen maar wat bleek we werden achtervolgd door de politie met zwaailicht en sirene. Toen de chauffeur met de bus tegen een roadblock aanreed, moest ie wel stoppen. Het krioelde plotseling van kleine streng kijkende pezige politiemennekes met veel te grote uniformen en petten.
In de bus begonnen loco's die ook met ons meereisden, stiekum allerlei nieuwe kleding in de bus te verstoppen. We moesten ervoor waken dat er niks bij onze bagage gestopt werd. Na geruime tijd over en weer geschreeuw werden we met bus en al naar het politieburo geescorteerd en in een grote hal geparkeerd.
Met ons er nog steeds in werd de bus doorzocht en de kleding gevonden. Uiteindelijk hadden we het vermoeden dat het om gestolen kleding ging die vervoerd werd en dat de chauffeur er ook van wist.
Al met al dit grapje duurde zo'n vier uur waarna de reis kon worden vervolgd. Van slapen is dus niet veel meer gekomen.
Ipv 09.30 kwamen we pas om 15.00 uur aan op de plaats van bestemming, Hue
In Hue een prachtige citadel bezocht en in verband met het slechte weer kou en regen de volgende dag de busreis naar het zuiden voorgezet. Met de dagbus en veel regen aangekomen in Hoi An. Dit bleek een gezellige stad en 1 grote kleermakerij te zijn. Omdat het hier ook koud en onbestendig was besloten we niet te blijven en af te zakken naar Nha Trang. (badplaats)
Daar was het weer iets beter en zijn we enkele dagen gebleven. Toch besloten om nog verder af te zakken naar Da Lat. Daar een scooter gehuurd en de omgeving verkend en op het eind van de dag met een lekke band afgesloten (balen)
Daarna met de dagbus naar Saigon oftewel Ho Chi Minh Stad waar we nu zijn.
Jippie eindelijk goed weer. 's Nachts moet de airco weer aan.
Nog nooit een stad gezien waar het zoooo druk is. De stad telt 8 miljoen inwoners en maar liefst 5 miljoen scooters. Hier file's van scooters en voor auto's geen doorkomen aan. En een getoeter en lawaai dat wil je niet weten. Wij met een chinees vrouwtje midden in het centrum door allerlei smalle steegjes naar een hotelletje gebracht. En je gelooft het niet maar door alle bebouwing was het op onze kamer stil. Gisteren 17-01 een citytour gemaakt en vandaag naar de Vietnam tunnels geweest. Erg indrukwekkend, zoals je kunt zien op de foto's.
Morgen vertrekken we weer naar de Mekong Delta, waar we twee dagen met een boot door heen gaan varen (oa. de floatingmarkt bekijken en het leven op het land). Hopen ook dat het een stukje rustiger word.
21-01 is het de bedoeling dat we via de Mekong Rivier Cambodja binnenvaren.
Daarover in ons volgende bericht.
Veel Leesplezier, en we denken aan jullie.
(We vinden het nog steeds erg leuk om jullie reactie's te lezen en op die wijze toch een beetje thuis te zijn)
Liefs Jan en Els

Korte reactie voor Harrie en Riny.
Veel sterkte met het vertrek van jullie dochter. En je moet maar zo denken..... straks een leuk vakantieadresje.

Nicole en Daan. Van Harte gefeliciteerd met jullie dochter Jolijn.

• 18 Januari 2009 - 10:34

Arpa:

Hallo die Jan en Els. Als ik zo die foto's eens zie dan denk ik dat dit behoorlijk indruk op jullie gemaakt moet hebben. Zo veel mensen en drukte. De politie had meer meer aandacht kunnen besteden aan het aantal personen in de bus qua veiligheid dan om de kledingstukken. Ik heb begrepen dat de kleding daar vrij goedkoop is maar vraag je dan nog aan de mensen om hun kleding in jouw tas te doen ? Ha ha ha. Nou nog veel plezier en wij genieten ook van jullie verhalen en foto's. Vele groetjes en een kus van Arpa.

• 18 Januari 2009 - 12:12

Gerard En Anneke:

Hoi, Jan en Els. Nou, dat is daarom wel erg eng hoor, met die bus. Ik zou echt bang zijn. De foto,s zijn weer prachtig, echt genieten. We hebben trouwens alle foto,s ook aan moeder laten zien. Reactie:Wie zijn al die vreemde mense op die foto's en wa zijn da allemaal voor gebouwe??? Alleen als Jan of ons Elsje voorbij kwam, zat ze te stralen. Ook moest ik jullie de groetjes doen, al begrijpt ze niet dat dat zo maar kan via de pc.
    Een hele fijne voortzetting van jullie reis.
    Liefs Gerard en ons An

• 18 Januari 2009 - 12:33

Peter Van Doremalen:

Hé Jan....mooi T-shirtje uit Vietnam. In de bus gekocht...?
    Veel plezier samen de komende dagen in de Mekong-Delta.

groeten,
    Peter + Angela

• 18 Januari 2009 - 16:03

Mart:

Ha jan en Els. Volg jullie belevenissen op de voet. Hartstikke leuk allemaal. Toch knap dat je nog steeds de goede kant op gaat en niet verdwaald. Nog steeds gezond begrijp ik. Veel plezier verder en hopelijk tot ziens
    mart

• 18 Januari 2009 - 18:07

Mariarini:

dat was schrikken met die bus en had slecht met het botsen of slecht met de politie kunnen aflopen.(ze zijn daar niet zo begripvol bij de politie als hier).En dan nog zo,n vietnamees shirtje maar goed dat els hem niet aan had.Mooie foto,s en het blijft gelukkig leuk spannend.Lekker verder genieten.

groetjes rinimaria

• 18 Januari 2009 - 19:41

Yvonne En Paul:

Hallo wat een spannend verhaal met die bus.jammer dat die kleding niet in jullie maat was anders had je gratis een jaar vakantie kunnen hebben.Deze mensen op de foto's zijn zeker familie van Marijke Helweger.Wij blijven jullie volgen, geniet lekker.(hier veel regen).

• 19 Januari 2009 - 11:09

Rinie & Annie:

Hoi Jan en Els,Wat een spannende busreis dan is een busreisje van hier naar spanje of duitsland maar saai.Ik vind het knap waar jullie mee bezig zijn maar dat zal de leeftijd zijn nog zo jong en vitaal als jullie zijn je hebt nu de kans.Claudia is vandaag ook weer vertrokken voor 3weken naar Maleisie.groetjes van ons Rinie en annie.

• 19 Januari 2009 - 11:57

Mapje:

Jeetje zeg wat weeer een avontuur!!
    Jan je had zeker al moscowitz gebeld voor rechtsbijstand ha ha.Je moet er toch niet aan denken om voor efkes "vast"gezet te worden ???Ga voor door met avonturen...liefs Mapje

• 19 Januari 2009 - 15:10

Leo & Ria:

Hoi Luitjes,

Die Vietnam-tunnels doen mij een beetje denken aan het gangenstelsel onder Jan's thuisbasis. Als het Jan maar niet het zelfde gevoel geeft, want jullie hebben nog vakantie.

groetjes

• 19 Januari 2009 - 16:16

Ine:

Blijkbaar maakt Jan daar geen indruk als de enige echte politie!
    Ik vraag me af of jullie wel binnen de geplande tijd thuis komen maar deze spannende verhalen maken de reis wel echt indrukwekkend. Stoer hoor! Als je nog in zo'n bus terecht komt breng dan voor mij een mooi jurkje mee........Je moet die mensen daar toch ook iets gunnen. Heel veel liefs van Herman en Ine

• 19 Januari 2009 - 19:50

Jaap:

Die foto in je ondergoed kan echt niet moeder! Fijn om te zien hoe smal die tunnels zijn en dat je het gedurfd hebt maar meer hoef ik niet te zien ;)
    En had ik teveel gezegd over die tunnels?? Eng he!
    Veel plezier op de Mekong...
    Love jullie xxx

• 20 Januari 2009 - 07:21

Maurice:

Ik ben helemaal niet jaloers op jullie want wij zijn afgelopen weekend in Drenthe geweest en daar is het ook best leuk.... ;)

Leuk die foto's, leuk die verhalen! Zo zijn we toch een beetje mee op reis!

Wat zijn jullie toch stoer allebei! Echte avonturiers! :)

Tot de volgende! xxxxx

• 20 Januari 2009 - 17:29

Karin Molijn:

Hallo Els en Jan,
    Wat een reisverslagen! Je zal nog moeten "ont-Aziën" als je terug bent. Erg leuk om te lezen en te zien hoe jullie je daar vervoeren en wat je allemaal meemaakt. Jullie liever dan ik! Nog heel veel plezier. Gr. Karin

• 21 Januari 2009 - 18:01

Peter&lean:

Weer een prachtig verhaal.Had je(jan)niet even in kunnen grijpen bij jullie bus ritje.
    Els wat heeft onze Jaap weer te zeuren over je ondergoed.Hij is gewoon jaloers dat hij er niet bij kan zijn.Geniet nog maar lekker.En let een beetje op met al die scooters.Heel veel liefs en dikke zoenen van Lean

• 22 Januari 2009 - 08:14

Theo En Riet:

Hallo vakantie gangers.
    Jullie reisverslagen liegen er niet om en de foto's blijven enorm boeien.we hebben er altijd over dat we het druk hebben en drukte om ons heen,maar als je deze foto's ziet met al die mensen en scooters en al het verdere primitieve gedoe dan wonen we in een paradijs allen het weer is klote. Het is te koud of te nat.Geniet lekker van jullie vakantie en het kan natuurlijk niet altijd meezitten met hetgeen wat je doet maar daarom zit je ook daar om het desbetreffende land te ontdekken.
    En er kan niets gebeuren met je politie badge en pistool in je tas en els achter je brede rug.groeten uit balkum
    Theo en Riet

• 23 Januari 2009 - 08:53

Paenbets:

lieve mensen.
    niet ongerust zijn hoor,hier is alles oke,hoe dat emailtje er is gekomen dat weet ik niet,maar geniet maar lekker van zon en strand,wij missen jullie ook wel en zijn al aan het aftellen,pa zit hier bij mij,heel veel liefs en groeten zegt hijgroetjes paen bets+++++

• 23 Januari 2009 - 08:55

Willemien:

Sjonge jonge wat een verhalen zeg. Ik vind jullie échte bikkels.
    Als ik maar een klein beetje van jullie lef had...
    Nog heel veel plezier en kijk goed uit!

• 23 Januari 2009 - 19:06

Joep En Marjo:

Mooi verhaal. Ik snap eigenlijk niet dat je jouw pasje niet hebt laten zien en jouw "collega's" even had meegeholpen. Had je toch gewoon een overuur kunnen schrijven. Eens een wout altijd een wout. Nog een maandje en we spreken elkaar weer.
    Geniet ze.
    groetjes Marjo en Joep

• 24 Januari 2009 - 14:32

Claudia:

Jullie maken het wel mee zeg........
    Fijn dat alles goed is afgelopen maar jullie hebben wel weer een spannende ervaring gehad.

Wij zitten inmiddels ook in Azie (Langkawi).
    Hier alles oke en het reizen is tot nu toe vlot en soepeltjes verlopen..........
    Hopelijk houden we dat die paar weken zo.

Veel plezier en geniet maar weer van de warmte....doen wij ook!
    Ga nu gauw ff jullie foto's bekijken.

Groetjes, Claudia x

• 24 Januari 2009 - 20:24

Maarten Keyzer:

Hoi Els en Jan

Wel ontzettend leuk om al die dingen mee te maken. Zeker het "bus" verhaal was erg leuk, lijkt wel een beetje op Nederland.

Die scooters is echt Azië, ook in Jakarta "struikel" je ervoor.
    Ben benieuwd naar de volgende belevenissen.

Groeten

• 25 Januari 2009 - 02:52

Lex En Lies:

Hoi Jan en Els!
    Erg gezellig jullie ontmoet te hebben!
    Wij zitten nog op Phu Quoc eiland, erg mooi hier. Morgen vertrekken we richting Cambodja, dus denk dat wij jullie dan achterna gaan reizen.
    Wie weet tot ziens, en geniet van jullie laatste maanden!

Groetjes Alex en Marlies

• 25 Januari 2009 - 10:03

Gerard En Anneke:

Hoi Jan en Els.
    Dit zal wel de laatste keer zijn dat wij jullie mailen. Morgen vertrekken wij naar portugal (minder spectaculair maar wel warmer dan hier)voor 7 weken. Dus jullie zijn dan al thuis. Hier is alles nog prima met moeder. Nou, nog een fijne voortzetting en een goeie reis terug.
    Liefs en dikke kus xxxx
    Gerard en ons An

• 27 Januari 2009 - 08:12

Chris:

Ziet er weer allemaal goed uit. Je maakt daar wat mee, maar alles valt steeds weer goed op zijn plekje en jullie kunnen weer normaal doorgaan met de reis. Ik vind het nog steeds 'n geweldige prestatie om boven je 50 nog zoiets te doen. Normaal lig je dan alleen nog maar op 'n spaans strand.