Van Laos naar Vietnam. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van elsenjan - WaarBenJij.nu Van Laos naar Vietnam. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van elsenjan - WaarBenJij.nu

Van Laos naar Vietnam.

Door: Els en Jan

06 Januari 2009 | Vietnam, Hanoi

Hallo lieve allemaal.

Natuurlijk jullie ook allemaal de aller aller beste wensen voor 2009

Nog even terugpakken naar Laos.
Na die dag afzien zaten we een paar dagen vast in Sam Nua 28-12-2008. Ons Vietnam visum ging pas in op 01-01-09 en het transport naar Vietnam was ook erg moeilijk te regelen.
We hadden toch een redelijk hotel gevonden en leuke mensen uit Eindhoven ontmoet. (Gijs en Franca)
Onder andere een uitstapje gemaakt naar een Mong dorp(bergdorp) waarop dat moment een nieuwjaarsfeest in traditionele kleding werd gehouden. Zo'n feest is ook een ontmoetingsplaats voor de jeugd om een vrijer te zoeken. Ik heb Jan bijna uitgehuwelijkt zoals je kunt zien op de foto's bij het vorige verhaal.
30-12 Met Gijs en Franca lekker gegeten en geborreld, want zij gingen toch proberen om 31-12 de grens over te gaan. al was er geen zekerheid of je bij de grens weg kon komen.
31-12 Hebben we gelukkig de jongens en familie thuis kunnen bellen op een telefoon van een vriendelijke laose jongen.
Oud en nieuw 2008-2009.
Niks geen witte stranden, palmbomen en cocktails. Hier was het 14 graden(koud) en niks te beleven. Wij met een borrel om 18.00 uur in bed. Nog nooit zo'n saaie jaarwisseling gehad maar wel knus en gezellig.
Om 22.00 uur elkaar nieuwjaar gewenst en lekker gaan slapen.(niet wakker geworden van vuurwerk feestgedruis of iets dergelijks.)
Op 02-01-2009 zou er een mogelijkheid zijn om met een bus naar Vietnam te reizen. Wij dus om 07.00 uur bij het busstation en wat bleek, de bus reed die dag weer niet.
We wilden toch weg dus wij zijn gaan gokken.
Vraagje:
Wie heeft er ooit.... om 07.30 uur bij 14 graden (kou) in een open vrachtautotje met de nodige bagage en mandjes LEVENDE kippen en met zeker een overbelading van minstens 10 rochelende en spugende mensen (nationaal gebruik in Laos) een reis van 4 uur gemaakt???? Ha ha nou wij wel, maar we leven nog. Dit was dus de rit van Sam Nua naar de Vietnameese grens. Daarna zou onze reis heel onzeker worden, en mogelijk ook geen kans op verder transport. Bij de grens aangekomen zat het geluk ons weer eens mee. We troffen nl. aan de grens een redelijke bus die opweg was naar Hanoi.Wij als enige witte mee met die bus al hadden ze ons wel een poot uitgetrokken, maar we konden niet anders.
Weer een schitterende indrukwekkende maar arme reis door noord Vietnam.
Tijdens de rit omstreeks 18.00 uur stopte onze bus en moesten we onverwacht overstappen op een andere bus. Hier zat zeker een andere chauffeur op. Deze reed over een drukke gevaarlijke 2 baans weg sneller en haalde meer in dan wanneer Jan met zwaailicht en sirene naar een spoedopdracht zou worden gestuurd. Blij dat we eruit waren. Om 22.30 kwamen we aan in Hanoi.Met behulp van een vriendelijke Vietnamees een taxi en een hotel geregeld. De volgende dag het centrum van Hanoi verkend. Wat een heksenketel en wij dachten dat Bangkok druk was.
Eem doorlopende kakafonie van getoeter met een vloedgolf van scooters, waardoor er voor auto's nagenoeg geen doorkomen aan was. We hebben ons staan vergapen.
Eerste indruk Vietnamezen, vriendelijk en spontaan. Em ja hoor, het moest er toch een keer van komen.
Ik (els) kon de kapper niet langer uitstellen. Een moderne kapsalon (jonge meiden) gezocht en de gok genomen. Ik was wel zenuwachtig maar uiteidelijk zit mijn haar prima. Er zat zelfs een gezichtsmassage bij. De kapster (en ik) waren niet erg spraakzaam vandaar dat ik niet op de hoogte ben van de laatste roddels.
Eem paar dagen door Hanoi gestruind.
Onder andere het oorlogsmuseum( waar niet veel aan was) en het mausoleum van Ho Chi Min bezocht. Min was er ff niet, die was voor groot onderhoud naar Moskou. Vanuit Hanoi 1 dagje naar Halong Bay geweest (rotsen in zee) wat erg veel leek op het nationaal park Phang Nga, wat we in Thailand al hadden bezocht. Vanavond gaan we met een open busticket met een slaapbus naar het zuiden en uiteindelijk naar Saigon.

Nou het was weer een heel verhaal, maar jullie kunnen weer bijlezen.

Heel veel liefs
Jan en Els

• 06 Januari 2009 - 07:42

Wendy:

Hoi Jan en Els,

Volgens mij kan het nog net: De aller beste wensen voor 2009!

Maar vinden jullie 14 graden al koud wat dachten jullie dan van de -14 graden hier.... das pas koud!

Hebben jullie zelf ooit gedacht op vakantie een auto te moeten delen met kippen? Hahaha zie jullie al helemaal zitten.

Ik kijk nu al weer uit naar jullie volgende bericht en foto's.

Liefs Wendy

• 06 Januari 2009 - 07:53

Maurice:

Leuk he reizen... Dat je niet weet of het allemaal gaat lukken en dat het dan toch lukt, ook al is het anders dan thuis... :)

Je bent mooi geknipt Elsje... En Jantje, hoefde die niet naar de kapper :lol:

Ben zoooo trots op jullie! xxx

• 06 Januari 2009 - 10:18

Pa En Bets:

pa en betsjan en els.
    weer even bezig geweest om alles te lezen en te zien maar wij lezen wel dat het bij jullie ook koud is hier vroor het de laatst nacht elf graden en dan de sneeuw die er nog ligt dus wij zijn aan huis gebonden maar verder is het goed heel leuk om al die foto,s te zien van jullie wij genieten mee nog twee maandjes maar geniet er maar van veel liefs pa en bets+++++

• 06 Januari 2009 - 13:43

Monique:

Hé wereldburgers heel veel geluk in 2009! Wat een verhalen weer, ben blij dat jullie al die reizen met openbaar vervoer overleefd hebben.Wat zullen jullie moeten afkicken als je weer terug bent, maar gelukkig duurt dat nog even. Geniet !!!!!!
    Jan hoe smaken de Vietnamese loempia's? Zal wel veel kip in zitten :)

Groetjes,
    Monique

• 06 Januari 2009 - 16:25

Albert:

Hoi Jan en Els.
    Schitterend verhaal weer.
    Koud ? Hier was het vannacht -15 en overdag -5.
    Gaan a.s. zondag ijsduiken. Veel plezier nog.

• 06 Januari 2009 - 18:54

Harrie En Riny:

Hoi Els en Jan,
    Wat een andere wereld en wat een ervaringen!! Geweldig! En wat een schitterende foto's!! De langste tijd zit er al weer op. Vinden jullie het jammer dat dit avontuur naar zijn einde loopt of kijken jullie er toch wel weer naar uit om in de vertrouwde omgeving te kunnen terug keren?
    Hoe dan ook; het zal hier zeker weer wennen zijn. Maar dat verloopt wel snel, zegt men.
    Nou, nieuwjaar was bij jullie anders verlopen dan ik me had voorgesteld. Typisch dat daar niets aan gedaan wordt.
    Heel Vegehel is een ijsbaan momenteel. Zondagnacht is er een flink pak sneeuw gevallen en de gemeente heeft vrijwel nergens gestrooid,nu nog niet. Eerst hebben de kranten steeds vol gestaan dat de gemeente over de modernste strooiwagens beschikt maar het zout zal dan wel op zijn want nu, na 2 dagen, is er vrijwel nog nergens gestrooid. Alle sneeuw is aangereden zodat het overal spiegelt en spekglad is. Dus Jan en Els, geniet nog maar lekker van jullie 14 graden ( of hopelijk meer); dat zouden wij, eerlijk gezegd ook wel willen!!
    Heel veel groeten en tot de volgende week!

• 06 Januari 2009 - 19:08

Claudia:

Wow......wat een reis ervaring zeg........
    Mooie foto's weer!!!!
    Wist trouwens niet dat het daar zo koud kon zijn???
    Hier ook erg koud, ben maar blij dat jullie nog lekker daar zitten.
    Succes en veel plezier met het vervolg van jullie reis.........

Groetjes, Claudia x

• 06 Januari 2009 - 20:59

Henry En Hannie:

Een heel gelukkig nieuwjaar voor jullie! Het was heel fijn om jullie stem te horen, jammer dat de verbinding zo snel verbroken was.. Bijzondere foto's, een heel andere sfeer dan de andere keer. Hier is het koud, - 18 in zuid Limburg!! Dat is tóch een verschil van 32 graden met waar jullie zitten. Geniet er nog lekker van jullie zijn over de helft. x

• 06 Januari 2009 - 21:00

Henry En Hannie:

• 07 Januari 2009 - 10:02

Loes Theunisz:

HeY Jan en Els,

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Wat een verhalen en wat een mooie foto's. Geniet nog maar van jullie vakantie want de tijd gaat snel.

Groetjes kus Loes

• 07 Januari 2009 - 18:22

Arpa:

He luitjes.

Wat geweldig dat jullie contact hebben gehad met het thuisfront.
    Hoe geweldig alles ook is er gaat niets boven je kids en fam.

En reken er maar op dat het volgend jaar zeker een knallende jaar wisseling zal worden

Het word wel eentonig maar het was weer een mooi verhaal en grachtige foto,s .
    En onvoorstelbaar de drukte in Hanoi.

Hier is alles rustig .
    Veel groetjes en liefs van ons. Dikke kus

• 07 Januari 2009 - 22:06

Bob & Snet:

Jullie de beste wensen en nog meer avontuur!
    Nou nou wat een verhaal
    weer!
    Mooi kapseltje hoor Els!,hoeveel kippen kost dat nou en is dat incl massage?
    Stomverbaasd en stikjaloers op al die medailles van Jan!
    Waar heeft hij die mee verdiend?
    Om 22.00u al gaan pitten met ouwejaar???
    Mooie tijd om zelf nog voor wat "vuurwerk" te zorgen!
    Het is in elk geval een oudjaar wat je altijd aan zal terugdenken.
    Niets interessants tussen al dat "oud ijzer" ?

Groetjes, Bob & Snet

• 08 Januari 2009 - 08:23

Nicole:

He luitjes,

Allereerst de beste wensen!
    Hier alles goed en we wachten nog steeds op de nieuwe van nassau. Wat lief trouwens dat jullie aan mij dachten in dat verre Laos (daar zaten jullie toen nog toch?)
    Wij hebben afgelopen zaterdag Sander weggebracht naar Schiphol. Alles gaat super met hem in Vancouver, dus dat ik voor mama een hele opluchting. Oma ligt al 2 weken wakker, zeker als ik met mijn dikke buik langskom. Ze vindt het maar eng dat ik moet gaan bevallen. Tante An zei heel gevat: U hebt het toch al 5 keer gedaan, waarom doet u deze keer dan niet voor Nicole? Hihi, maar dat vond oma niet zo'n goed idee.
    Het nieuwe huis is super, alles ik klaar, dus de kleine mag komen!
    Jullie horen het vanzelf als het zover is.
    Blijf genieten, zelfs van een reis van 4 uur met rochelende mensen en levende kippen. Die ervaring neemt niemand jullie mee af in ieder geval!

Dikke kus,

Daan, Nicole een Freekje

• 08 Januari 2009 - 19:21

Herman En Ine:

Heel veel geluk voor het nieuwe jaar!!! Wat jammer dat we jullie telefoontje gemist hebben. Jullie stemmen waren iedergeval echt.Els je wordt een echte verhalen vertellen, prachtig. Veel liefs.

• 09 Januari 2009 - 10:03

Peter&Lean:

Hoi Jan&Els

Aller-eerst nog de beste wensen voor 2009(Beter laat dan nooit)
    Hier is het nog steeds erg koud -9.Dus veel schaats plezier.Wat een prachtig verhaal weer.En Els je haar zit prima wel jmmer dat geen roddels hebt kiunnen

• 09 Januari 2009 - 10:07

Lean:

Was nog niet klaar maar ging per ongelijk op het verkeerde knopje staan.
    Over de roddels er is gewoon niet veel nieuws te melden.Ik ga nu werken(ja er zijn mensen die dit nog doen)Dus tot snel met weer een mooi verhaal. Liefs Peter en Lean

• 09 Januari 2009 - 13:04

Dorothé:

Als je haar maar goed zit!!! Ha, ha, wat leuk die massage bij de kapper. Was het er koud binnen Els; de kapster had zo'n dikke jas aan!
    Weer een leuk bericht om te lezen. Jullie maken wat mee! Veel plezier nog.
    Liefs, Dorothé