Reisverslag uit Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van elsenjan - WaarBenJij.nu Reisverslag uit Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van elsenjan - WaarBenJij.nu

Reisverslag uit Laos

Door: Els en Jan

29 December 2008 | Laos, Vientiane

Sabaydee/ Hallo allemaal.
Nou het is alweer even geleden dat jullie iets van ons gehoord hebben.
Internet in Laos blijkt niet zo simpel te zijn. We zitten in een plaats met 45000 inwoners met maar 1 internetcafe. We pakken de draad van ons avontuur weer op dat we de grens over gaan van Thailand naar Laos.
In Laos zijn we de grens over gegaan in Chaing Klong. We hadden geboekt op een slowboat om twee dagen te varen op de Mekong rivier naar het plaatsje Luang Prabang. Dit is een ervaring op zich. Na elke bocht zou je weer foto's willen maken. Het bleek wel een primitieve manier van reizen te zijn. Een boot bestemd voor 70 mensen en we zaten er met 120 op. De enkele zitplaatsen bleken harde kerkbankjes te zijn, dus hebben we al die twee dagen op de grond doorgebracht. De overnachting was in een dorp langs de rivier, zonder stroom. Het was een redelijk goed guesthouse en de eigenaar had gezorgd voor twee gigantische thermoskannen met heet water om te wassen Ha ha.
Zoals gezegd de tweede dag was qua natuur ook weer geweldig.
Bij aankomst in Luang Prabang bleek dit toch een vreemd stukje Laos. Dit stadje is een beschermd Unesco object wat wel zichtbaar was.
Heel veel Franse invloeden mbt. Franse huizen stokbrood hmm. en jeu de boulesbanen.
Hier hebben we 4 dagen lekker gechild niks gedaan dan alleen lekker gegeten en gedronken. PS daar een lokale markt bezocht, dat wil je niet weten. Je kon er alles kopen wat was van gebakken aapje tot vleermuizen. Brr een stank dat kun je je wel voorstellen.
22-12 Zijn we op weg gegaan naar het echte Laos naar het plaatsje Muang Ngoi. Onderweg was het de ene verbazing na de andere. Mensen in rieten hutjes armoedige vieze kleding en overal kampvuurtjes. In onze bus zat een menneke van ongeveer 3 jaar een gebakken vogeltje te eten met bot en al brrr.
Aangekomen in Muang Ngoi bleek er zelfs in het dorp geen verharde weg meer te zijn. Je kunt je voorstellen wat een armoede, maar we geloofden onze ogen niet, er bleek een super resort te zijn met bungalows aan de rivier.Met zelfs een electrische deken tegen het vocht. Dus wij die genomen voor 4 dagen want we zaten hier met de kerst.
Bleek ook een probleem te zijn ontstaan, want er was in de wijde omtrek geen bank en we waren door onze kippen heen.
23-12 32 JAAR GETROUWD
En Jan een slapeloze nacht door het geldprobleem.
Die hele dag besteed en gereisd waarna het toch gelukt was om geld te scoren. Nog een dag een bromfiets gehuurd en het echte laos bekeken. We kregen een lamme arm van het zwaaien van de kinderen die ons begroeten. Indrukwekkend die cultuur en natuur, maar zeker ook de armoede.
Kerst was voor ons een lekker uitgebreid diner op kerstavond op het resort. Kerst was voor ons toch best moeilijk om dat we kinderen familie en vrienden misten.
Verder word er hier niks aan kerst gedaan. Nog een uitstapje met overnachting gemaakt naar een dorpje in de middle of nowere , dat alleen per boot bereikbaar was. Geen stroom geen auto's geen brommers. Vreemde ervaring. We hadden alleen pech dat het de hele dag regende. Eerste keer.
Vandaar maar 1 dag gebleven. Met de boot terug naar de bewoonde wereld en aansluitend een ticket gekocht voor Sam Nua richting Vietnamese grens. We dachten een kort ritje.
Het verbaasde ons dat het ticket zo duur was. Wij op weg wat weer een geweldige reis was. Laos is 1 oerwoud/ jungel met bergen. Het blijkt hoofdzakelijk te bestaan uit lieve vrolijke kinderen en klote kippen oftewel hanen die om 5 uur geweldig tekeer gaan. De bevolking is straatarm en in de bergen hebben de kinderen soms geen broek aan d'r kontje. De wegen werden steeds slechter met flinke kuilen. We gingen op weg om 11.30 en om 18.00 uur stopte de bus en dachten we dat we er waren. Maar nee we moesten hier eten want uiteidelijk duurde de reis tot 24.00 uur. Poehhhh
We werden midden in de nacht met 6 blanken buiten het dorp gedropt. Met een tuk tuk toch naar een guesthouse gebracht. Nu zitten we een aantal dagen in Sam Nua omdat we op 01 01 2009 pas Vietnam in kunnen in verband met ons visa.
We stoppen er nu maar weer mee, want het is weer wel weer een lang verhaal geworden.
TOT ONZE SPIJT BLIJKT ER ERGENS EEN VIRUS TE ZITTEN OP DE CAMERA ZODAT JULLIE DIE GEWELDIGE FOTO'S MAAR TEGOED MOETEN HOUDEN.
Liefs en groetjes xxx
Jan en Els
PS nog bedankt voor al jullie lieve reactie's en kerstgroeten.

Nog even een aanvulling. .31-12-08.
We hebben het SD kaartje van de camera gewisseld en nu lijkt het dat het weer lukt met nieuwe foto's. De foto's op het oude SD kaartje -nagenoeg geheel Laos- houden jullie nog te goed.
Hopelijk blijft het nu weer goed gaan met de foto's.

FIJNE JAARWISSELING EN TOT DE VOLGENDE MAIL.

• 29 December 2008 - 12:25

Jaap:

Leuk verhaal weer!
    Jullie hadden gewoon een ochtend vroeg op moeten staan en achter die kippen aan moeten gaan, dat was ook het hele pin-verhaal niet nodig geweest ;)
    Zo te horen zien jullie nu het echte Azie, Vooral blijven genieten!
    xx Jaap
    ps kerst was niets aan zonder jullie hoor!

• 29 December 2008 - 13:21

Claudia:

Succes met jullie camera.
    Hopelijk is t probleem snel opgelost.
    Ben benieuwd naar de foto's, deze zullen weer schitterend zijn.
    Alvast een fijne jaarwisseling en een goed begin in Vietnam.
    Goede reis........

Groetjes, Claudia x

• 29 December 2008 - 14:32

Henry & Hannie:

Hé schoonzus en broertje, leuk om weer een verhaal van jullie te lezen, zo te zien beleven jullie elke keer weer nieuwe dingen. Leuk hoor! Wij vermaken ons hier ook wel, kerst zonder jullie was natuurlijk niet hetzelfde maar ja.... we hebben in iedergeval wel jullie kids gezien. Buiten is het koud, de kinderen hebben zelfs al geschaatst, als de vorst nog éven langer aanhoud begint de 11steden koorst weer denk ik. Jullie zitten lekker in de warmte en wij halen de warmte naar ons toe. De eerste donderdag van het nieuwe jaar krijgen we n.l. een infrarood cabine!! Het hokje achter opgeknapt (schilderen, gordijntjes enzo) en nou kan die komen, kijk er naar uit! Succes met het fototoestel, hopelijk heeft het geen invoeld op de foto's die er al op staan. Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling, ik ben benieuwd of jullie ook vuurwerk zien. xxx Henry, Hannie, Bart en Ciske

• 29 December 2008 - 15:12

Herman & Ine:

Prachtig verhaal! Het is moeilijk je echt te verplaatsen in de leefsituatie daar maar kan me er wel wat bij voorstellen. Geweldig wat jullie allemaal meemaken, wat een ervaring. Nou Kerst is in iedergeval voorbij en daarmee waarschijnlijk ook een stukje heimwee!!Nu nog Nieuwjaar maar dat zal vast mooi en apart zijn. Geniet er maar van want volgend jaar zul je wel weer in het koude Nederland vertoeven tijdens de jaarwisseling. Hele fijne jaarwisseling en liefs van ons. Wij zullen de champagne nu niet met jullie maar op jullie drinken.......

• 29 December 2008 - 17:49

Paenbets:

wat een lang verhaal zeg,maar wij zijn heel blij iets van jullie te horen enzien ook wel dat het voor jullie de reis van je leven is veel geluk wij wensen jullie een heel goed jaar en nog veel reisgenot groetjes pa en bets+++++

• 29 December 2008 - 18:57

Bob & Snet:

Hallo Jan en Els.
    Geweldige avonturen zo te lezen allemaal!
    Gefeliciteerd met jullie 32 jarig huwelijk en dan een nacht doorbrengen met elkaar zonder "kippen" !
    (Moest je bijna ook nog zo'n vogeltje met bot en al eten!!
    Lijkt me fantasties zo'n boottocht.
    We kijken uit naar jullie "Life" verhalen als jullie weer terug zijn.
    Geniet ze!
    Groetjes Bob & Snet

• 29 December 2008 - 20:04

Chris:

gefeliciteerd met die 32 jaar, vandaar deze 2e huwelijksreis. Nog veel plezier en tot volgend jaar.

• 30 December 2008 - 09:40

Chris Van Gurp:

van proficiat gewenst met je 32ste. Vandaag je hele dagboek en foto album gelezen. In een woord "fantastisch"
    Een vraag: geen last van ongedierte/insekten en dergelijke tijdens het wandelen in de bossen cq zwemmen in rivieren?

Een goede jaar wisseling toegewenst en nog heel veel plezier!

• 30 December 2008 - 14:42

Krista:

Hallo vakantiegangers!!!

Wauw!! wat ben ik jaloers op jullie!!

wat een prachtige verhalen en wat een ongelooflijke mooie foto's!!!!
    al die diertjes!! Tempels en buddha's!!

Lijkt me inderdaad raar om zo lang van huis te blijven en kerst en oud&nieuw te vieren zonder familie. Maar van de andere kant moet je maar denken, er zijn nog zoveel jaren waarin dat jullie kunnen doen!!

Op het werk gaat alles goed, wat veranderingen en inmiddels heb je ook een nieuw kantoor!...

Ik wens jullie een prachtig, ontstuimig liefdevol en vakantie-achtig 2009 toe!!

Geniet ervan!

Groetjes Krista

• 30 December 2008 - 15:46

Theo En Riet:

Hallo jan en els
    De verhalen liegen er niet om en zijn geweldig.Het is jammer dat er deze keer geen foto's zijn want dat maakt het helemaal af.Jullie zijn er dus achter gekomen wat het gezegde kan betekenen dat je er als de kippen bij moet zijn.Voor de rest zet het nieuwe jaar goed in en op naar het volgend avondtuur. Groeten theo en riet

• 30 December 2008 - 18:15

Albert:

Weer erg veel belevenissen. Prachtig.
    In ieder geval goed weer. Hebben vandaag gedoken in Vinkeveen. Buitentemperatuur -4 en water van 3 graden. Wel een mooi zonnetje.
    Nog veel plezier en alvast Happy New Year in Vietnam.

• 31 December 2008 - 08:50

Wilma En Peter:

Een hele fijne jaarwisseling,

xxx
    Wilma

• 31 December 2008 - 08:56

Johan En Ria:

Hallo beste Els en Jan

Ik zie dat jullie flink genieten. Wij zijn hier druk aan het werk ( het valt niet mee om jou werk allemaal op te vangen), maar door de geweldige inzet van de gehele administratie komen we er hopelijk doorheen.Verder proficiat met jullie 32 jarig huwelijk en natuurlijk de allerbeste wensen voor 2009.

Tot horens

Johan en Ria

• 31 December 2008 - 17:22

Mariarini:

hoi kippen jagertjes

en wij maar geloven dat die slapeloze nacht na 32 jaar aan die kippetjes ligt nou laat ons maar in die waan,lekker hoor ons zo lekker maken na elke bocht willen we nieuwe fotos maken waar zijn ze dan?firus?met zo.n lekker weer op een dagje regen na dan met min 10 hier wordt je wel ziek.Jullie een heel gezond en een fijn reisbaar 2009 toegewenst tot snel weer internet

liefs maria rini
    p.s. jullie kids en partner ook een gelukkig nieuwjaar.
    (die lezen dit wel)

• 31 December 2008 - 17:40

Joep En Marjo:

Kei mooi verhaal, wat een ervaring. Voor jullie een geweldig nieuw jaar, alle gezondheid en blijf genieten en schrijven.
    We denken aan jullie als het nieuwe jaar ingaat.
    Groeten van Joep en Marjo.

• 31 December 2008 - 17:59

Ria En Henrie:

Hoihoi een prachtig verhaal en wat een belevenissen maken jullie mee, wij wensen jullie een super mooie jaarswisseling daar in de middle of nowere.Heel veel liefs en tot tot.

• 31 December 2008 - 21:01

Frans Bierlaagh:

Een hele fijne jaarwisseling gewenst en nog een fijne vakantie verder.

• 01 Januari 2009 - 04:29

Gijs En Franca:

Hoi Jan en Els,

Wij zijn gisteren 31 december 2008, na een barre tocht, aangekomen in Ninh Binh. Een stad een stuk ten noorden van Thanh Hoa
    We vertrokken om 7.45 in Sam Neua met een sangthaew busje richting grens. Onderweg werden we ingehaald door een grote bus die naar Hanoi ging. Wij zwaaien en konden overstappen, na keiharde onderhandelingen wilden die ons voor $ 30 p.p meenemen tot Thanh Hoa. Daar kwamen we om 18.30 uur pas aan. Na een heel lange tocht over smalle, kronkelige en hobbelige wegen, net als in Laos. De stad Thanh Hoa is een heel grote en drukke stad, daarom zijn wij meteen doorgereisd naar de stad Ninh Binh, waar we rond 21.00 uur aankwamen met een kleine locale bus. Ook dit is een rumoerige, maar kleinere stad die prima kan dienen als uitvalsbasis voor tochten door de mooie natuur en andere mooie dingen in de directe omgeving. Je kunt al dat moois zelf per fiets of brommer gaan bekijken Bij de grens is vrijwel geen verkeer, wij adviseren julle daarom ook sterk om vrijdag met dat minibusje rechtreeks naar Thanh Hoa te reizen. Onderweg kun je nergens geld wisselen, wij waren dan ook heel erg blij dat wij op de markt in Sam Heua $ 50 omgewisseld hadden in Vietnamese Dongs. Daardoor konden we onderweg wat eten en zo kopen en laat op de avond nog eten in een restaurant bij ons fijne hotel.
    Wij zitten in hotel Xuan Hoa, dit ligt in het begin van de stad. Erg rustig en luxe , volop warm water en ook nog goedkoop, 85.000 Kip. Met name de kamers in het oude hotel zijn erg goed.
    De andere hotels waar wij gekeken hebben lagen allemaal aan de grote lawaaerige doorgangsweg naar Hanoi.

adres hotel: straat Chien Thang.

webstite hotel: www.xuanhoahotel.com

Jullie website is erg leuk, mooie foto's van dat Mhongfeest, alleen die grote, gevulde, Nederlander zonder traditionele kleding, daarvan snapten wij niet wat die daar stond te dansen.

Als jullie willen reageren, kun je dat doen naar gijsenfranca@yahoo.nl

groeten Gijs en Franca

• 02 Januari 2009 - 10:06

Dorothe:

Hé Jan en Els,

Alleereerst wens ik jullie een heel goed en vooral een gezond 2009 met nog veel leuke ervaringen tijdens jullie reis. Het is weer even geleden dat ik een berichtje achter kon laten en jullie heb kunnen volgen. Onze PC had weer eens kuren.
    Wat een leuke story weer zeg en wat een leuke foto's.Jammer dat de Kerst wat minder was maar door alle leuke dingen die jullie doen kom je daar wel weer overheen toch? We hebben een borrel gedronken op jullie tijdens de nwjrs-receptie bij Jos en Liels. Het was weer SUPERgezellig maar we misten natuurlijk 2 hele gezellige vrienden!! Volgend jaar zijn jullie er weer bij! Ik heb jullie nog een SMS-je gestuurd (wat vlgns Jaap kon???) maar ik denkt niet dat jullie die hebben ontvangen.
    Een heeeeeeeel fijne tijd nog. Liefs en een dikke zoen.

• 02 Januari 2009 - 15:50

Arpa:

Hallo lieve mensen.

Ten eerste PROFICIAT nog met jullie trouwdag
    32 jaar geweldig toch!!!
    Ten tweede alle goeds gewenst voor 2009!!!.
    Ten derde had ik net een mooi verhaal gemaakt voor jullie en voor dat ik het kon opslaan viel de p.c uit (Balen )
    Daarom nu verkort.
    Zoals we van jullie gewent zijn weer een mooi verhaal en prachtige kleurrijke foto,s gezien .
    Fijn om jullie zo te kunnen volgen.
    Tot de volgende mail.
    Dikke kus van ons.

• 02 Januari 2009 - 16:30

Maurice:

Jaaaaa, toch weer foto's! Weten jullie zeker dat die meisjes stokbrood in hun mandje hebben? ;)

Op naar de Vietnamese Loempia's! :) xxxxxxxx

• 02 Januari 2009 - 20:15

Pim:

Een heel gelukkig en gezond 2009.
    Wat een mooie reis en mooi weer, hier vannacht -11, dus schaatsen.
    Groeten Pim

• 02 Januari 2009 - 20:22

Karin:

Nog proficiat met jullie 32-ste trouwdag!!!!!!!!!!!!!! En dat zo te vieren. Magnifique. Jan en Els geniet nog van alle dagen te gaan en ik heb nu eindelijk jullie site en blijf jullie volgen samen met Pim natuurlijk. Liefs Karin en Pim

• 03 Januari 2009 - 13:10

Mapje:

Heee wereldreizigers,
    Allereerst een ontzettend goed 2009,en dat jullie nog maar heeel lang mogen genieten van elkaar!!
    De verhalen zijn weer prachtig ,het lijkt wel een film waar jullie in terecht zijn gekomen!SUPERRRR.
    Als ik het goed heb ,zijn jullie nu zo'n beetje op de helft he, van jullie reis?Maak er nog een aantal mooie maanden van!
    Groetjes XXX Mapje

• 04 Januari 2009 - 00:29

Anita En Cor:

Hoi Jan en Els, wat een heerlijk avontuur! En dat geld probleem, ik moest zo lachen, wij hebben dat een keer in Indonesíë meegemaakt.(sorry dat ik moest lachen) Nog de allerbeste wensen. Groetjes van Anita en Cor

• 04 Januari 2009 - 00:36

Gijs En Franca:

Hoi Els en Jan,

We zagen dat we een verkeerd e-mailadres hebben doorgegeven. Op het einde moet niet nl staan maar com
    Hier ons juiste mailadres
    gijsenfranca@yahoo.com

We zijn benieuwd hoe het jullie gaat/is vergaan

Groetjes Gijs en Franca

• 04 Januari 2009 - 15:51

El:

He Jantje en Elsje!

Wat een leuk verhaal en mooie foto´s!! Zo te zien, zien jullie een stuk meer van Laos dan dat wij destijds hebben gezien. Geniet ervan!

dikke pakkerd!

• 04 Januari 2009 - 16:01

Ben En Corry:

Bedankt voor jullie mailtje.Ook de beste wensen. Wij gaan de 30ste weg maar evengoed bedankt. In Luang Prabang hebben wij nog gefietst. We horen het wel allemaal als we terug zijn, Groetjes en nog veel reis plezier

• 05 Januari 2009 - 07:09

Liesbeth:

zucht, vandaag weer begonnen... na ons reisje naar Egypte! 25 gr met kerst, heerlijk. De beste wensen voor 2009!!! Blijf genieten!

• 05 Januari 2009 - 09:25

Sissi:

Jan en Els nog de beste wensen voor 2009.
    Ik geniet elke keer weer van jullie reisverslagen en foto's

• 05 Januari 2009 - 09:49

Yvonne :

Jan en Els
    De beste wensen voor 2009 en een gezond gelukkig jaar voor jullie.Wat geweldig daar en de foto,s zijn heel mooi.Geniet want voor je het weet ben je weer thuis.Veel plezier in Vietnam.

• 05 Januari 2009 - 14:28

Joep En Marjo:

Hoi Jan en Els,
    De allerbeste wensen voor jullie in het nieuwe jaar. Als we jullie verslagen lezen, dan zal het 1e gedeelte van 2009 al een mooie start zijn.
    Wij zijn sinds afgelopen vrijdag 2 jan. de trotse opa en oma van Lars, een kei mooi menneke van ruim 6 pond en 48 cm. Mooi hé. Er zit alles op en aan, en hij is zo gezond als een vis.
    Beter hadden we het, en Marco en Anke natuurlijk ook, niet kunnen wensen.
    Nou, blijf genieten en we spreken elkaar t.z.t.

gr. Joep en Marjo