Na luieren tijd voor activiteiten - Reisverslag uit Solok, Indonesië van elsenjan - WaarBenJij.nu Na luieren tijd voor activiteiten - Reisverslag uit Solok, Indonesië van elsenjan - WaarBenJij.nu

Na luieren tijd voor activiteiten

Door: els en jan

19 Februari 2014 | Indonesië, Solok

Hoi allemaal.

We hadden de afgelopen dagen door een paar tourtjes geen internet en hebben toch het nodige mee gemaakt. Dus nu een beknopt verslag maar wel veel foto’s.

Na Kuta Lombok naar de badplaats van Lombok, Sengiggi. Een redelijk Hotel gevonden maar verder viel Sengiggi tegen. Dus na 2 nachten hadden wij het wel weer gezien en wij dus weer verder. Met de fast boat van Lombok weer terug naar het eiland Bali. Vervolgens weer met een private car naar de noord kant van Bali, het plaatsje Tulamben. Weer een geweldig verblijf gevonden met vanuit onze bungalow direct een prachtig uitzicht op het zwembad en de oceaan. Tulamben bleek alleen uit duikresorts te bestaan. Dat was omdat er direct voor de kust een amerikaans oorlogswrak was gezonken van meer de honderd meter lang. Dit was na 60 jaar vol met koraal begroeid en een eldorado voor vissen en dus natuurlijk dan ook voor duikers. Dat was niet overdreven. (Tinneke en Albert bedankt voor de tip) Jan heeft er verschillende duiken gemaakt. Het was fantastisch. Nog nooit zo’n mooie wrak duik gemaakt met als bijzonderheid scholen gigantische napoleon vissen. Geweldig.
Maar na een paar dagen toch weer verder naar het noorden en nu geland in het plaatsje Lovina. Dit is een bekende plaats om dolfijnen te spotten. Dus de volgende dag om 06.00 uur er uit en met een tradtiioneel bootje de zee op. We bleken niet de enige te zijn. Met zeker 25 bootjes achter de dolfijnen aan. We hebben er tientallen gezien, die vlak voor ons bootje opsprongen. Prachtig en een geweldige ervaring. Buiten het dolfijnen spotten was Livina niet bijzonder dus de dag erop nu naar het uitterste westpuntje van Bali een snorkel en duik tourtje geboekt in het nationale park, Pulau Menjangan. Het duiken was niet bijzonder maar Els was met het snorkelen niet uit het water te slaan. Gevolg “enstige brandwonden” en Jan kon dus de komende dagen smeren en smeren en nog eens smeren. Na dit tourtje hebben wij ons op het eind v/d middag met onze rugzakken af laten zetten bij de veerpont naar Java.

Direct aan de overkant, ( met vol op regen) en het plaatsje Ketapang een prachtig resort gevonden waar we een paar dagen konden bijkomen en weer plannen konden maken voor Java.

Bij een klein tour bureautje voor de komende dagen weer “spannende” dingen geboekt.
We zijn eerst met de jeep door de jungle (en rivieren) 2 dagen in een nationaal park Meru Betiri getrokken. In het donker zijn we ’s nachts schilpadden gaan bekijken, die aan het strand hun eieren kwamen leggen. Een geweldige ervaring. De volgende dag ’s morgen nog een goede daad verricht door een emmer net geboren schilpadjes uit te zetten in zee.
Na dit tourtje een 3 daagse tour naar de nog werkende vulkaan IJen en de bekende Bromo vulkaan gedaan.
De eerste dag om 01.00 uur ’s nachts ons mandje uit en na een flinke autorit de vulkaan ( IJen) in het donker beklommen. Dit was nodig om het zogenaamde “blue Light” van de werkende vulkaan te kunnen zien. (Het was maar goed dat het donker was, dat we ook de klimpartij van te voren niet konden inschatten.) Maar het was de inspanningen wel waard. Geweldig. Jan is de krater ook nog in gegaan om de sulfaat werkers aan het werk te zien. Erg zwaar en gevaarlijk werk in de giftige sulfaat dampen. Vervolgens sjouwde de sulfaatwerkers (soms op slippertjes) met 70 tot wel 100 kilo sulfaat in hun mandje op de schouders de 600 meter diepe krater weer uit, en de berg weer af. (Collega’s niet meer mauwen dat WIJ zo hard moeten werken !!!)
De volgende dag weer vroeg op om de zonsopkomst en de vulkaar Bromo te bekijken. De zonsopkomst viel in de regen (mist) maar de werkende vulkaan Bromo was zeer indrukwekkend.
Na dit vermoeide tourtje zijn wij de zelfde dag aan de 7 uur durende treinreis naar Solo begonnen. In Solo lag de hele stad onder een dunne laag as van de recent uitgebarste vulkaan Kelud. Ook bleek de Borobudur door de uitbarsting voorlopig gesloten te zijn. In Solo een goed verbliijf gevonden waar we nu 2 dagen blijven . Doordat door de vulkaanuitbasting midden Java onder de as was gelegd hebben we besloten om morgen nu maar met een 1ste klas treinticket door te reizen naar west java naar de plaats Bandung.
Zo dat was toch weer een heel verhaal van onze belevenissen, geniet van de foto’s en tot de volgende keer.

Liefs Jan en Els.

• 19 Februari 2014 - 08:04

Wilma En Peter:

Wat leuk weer allemaal, en lief dat jullie de schildpadjes terug gezet hebben. Je kent me, ik ben voor de dieren haha. Veel plezier en een dikke kus van ons.

• 19 Februari 2014 - 08:11

Wendy:

Hoi Els & Jan,

Zo te lezen doen jullie fantastische indrukken op en genieten jullie ernorm. Als ik zo naar al die mooie foto's kijk kan dat ook niet anders.

Heel veel plezier nog.

Liefs Wendy X

• 19 Februari 2014 - 09:12

Kasper En Paula:

Hoi ElJa
    Ik weet even niet wat ik moet schrijven. Waar zijn jullie weer mee bezig!! GEWELDIG. Je krijgt zo wel een goede indruk van de cultuur daar. Als ik dit zo zie zou ik zo willen emigreren want hier lijkt 't nergens op. Regen, storm, veel te warm voor de tijd van 't jaar. Blijven jullie nog maar lekker even daar hoor.

Geniet nog lekker. Groetjes en 'n dikke kus Kasper en Paula

• 19 Februari 2014 - 11:45

Ria:

Hoi Els en Jan We hebben er weer van genoten, geweldig, maar jullie nog veel meer.
    Nog veel plezier.
    Groetjes Hen/ria

• 19 Februari 2014 - 12:50

Arpa:

Hoi Luitjes,
    Jeetje wat een verhaal weer en mooie foto's .
    Heb echt bewondering voor wat jullie allemaal ondernemen en er voor overhebben.
    Geweldig he dolfijnen spotten .
    Geniet nog de weken vliegen .
    Lieve gr van ons.XX

• 19 Februari 2014 - 17:21

Gerben:

Hoi Jan en Els,
    Erg leuk om jullie verhaal weer te lezen. Volop genieten dat doen jullie op zeker.
    Hele mooie ervaringen waar je nog lang op terug kunt kijken.
    Tja en dat die Friesland boot: fantastisch natuurlijk.
    Nog heel veel plezier de komende week en niet te bruin terugkomen :-)
    gr. Gerben en Gonny.

• 19 Februari 2014 - 18:38

Izy En Jaap:

Wat geweldig , het is er erg mooi ,en dan de dolfijnen wat een ervaring
    we hebben ons wel zorgen gemaakt over de vulkaan , maar zo tehoren hebben jullie er weinig last ven gehad , geniet nog van de mooie cultuur

Izy en Jaap xxxxxxxx

• 19 Februari 2014 - 21:31

Herman En Ine:

Mooi verslag!
    Wat een ervaringen en wat een lef hebben jullie. Stoer hoor.
    Nog lekker even blijven genieten.
    Groetjes van ons.

• 20 Februari 2014 - 08:34

Leo Hanny:

Hoi Els en Jan,
    geweldig wat genieten jullie ervan hele mooie foto,s
    nog heel veel plezier

• 20 Februari 2014 - 21:01

Yvonne:

Hallo Jan en Els.
    Wat gaat het toch snel jullie vakantie, geniet nog even want voor je het weet zit je weer achter dat saaie bureau. Wat erg dat die mensen zo hard moeten werken ik doe al 5 weken niets..Als de kat van huis is .......maar dat is over 2 weken weer over.Ik ben blij als je er weer bent want ik heb al weken niet meer gelachen.Veel plezier en de groetjes van de tokkies. p.s zijn die schilpadjes ook te eten.

• 23 Februari 2014 - 18:58

Bep En Dick Van Holst:

hallo Jan en Els

Wij zien dat jullie heel veel gezien en gedaan hebben en natuurlijk genoten van de rust.De prachtige foto,s zeggen voldoende.Maar kom gerust naar huis het is hier prachtig weer,en de vogels fluiten s,nacht vol op. nog veel plezier de laatste week,gr.van ons

• 24 Februari 2014 - 20:50

Fred En Sophie:

Mooie verhalen en foto's. Om jaloers op te worden, maar WIJ houden onze vakantie nog wel tegoed.
    Hier alles goed, zeker na vandaag, omdat uitslag bekend is geworden. En Jan, Yvonne houdt meer mensen voor de gek....of moet ik schrijven...zij houdt/hield v.d. meer voor de gek..;-)))

• 27 Februari 2014 - 16:34

Ger Van Heertum:

Hallo Jan en Els,

Als ik zo naar buiten kijk denk ik ook wel eens aan vakantie (regen, regen en nog eens regen).
    Wat een prachtige fijne vakantie hebben juliie daar en schitterende foto' s.
    Nou geniet nog maar even fijn van dit avontuur.

Groetjes,
    Ger van Heertum.

• 02 Maart 2014 - 21:33

Hub & Dorothé:

Hallo jan en Els,

Nog even genieten en dan weer naar huis. Wij wensen jullie een heel goede reis.
    Liefs en groetjes,
    HuDo

• 03 Maart 2014 - 11:26

Jos En Liels:

Hoi Els en Jan,

Wat een prachtige verhalen. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie volop genieten van al dat moois.
    Want dat is het in Indonesië. Ontzettend mooi. En dan die ervaringen met dolfijnen, schildpadden en alles. Zo mooi. Ik dacht alleen dat jullie in Indonesië zaten maar aan het bootje en de vlag te zien zijn jullie wat korter bij huis!!! Friesland is toch ook heel mooi!!!
    Geniet nog maar lekker.

Liefs en een dikke knuffel,

Jos en Liels