VAN CHILI NAAR PERU. - Reisverslag uit Puno, Peru van elsenjan - WaarBenJij.nu VAN CHILI NAAR PERU. - Reisverslag uit Puno, Peru van elsenjan - WaarBenJij.nu

VAN CHILI NAAR PERU.

Door: Els en Jan

20 Maart 2011 | Peru, Puno

Hoi allemaal.

We zijn in Peru!!!

Als we dit schrijven beseffen we dat dit het laatste land is van onze geweldige Zuid Amerika reis.
We hebben hier toch wel een dubbel gevoel bij hoor. Want van de ene kant is het toch weer wel fijn dat alles zo goed is gegaan en om de kinderen familie en vrienden weer te zien, maar van de andere kant beseffen we dat we aan onze laatste vier weken van ons vrije onbezorgde leventje zijn begonnen. Na een vervelende busreis van zo'n 6 uur in een bus zonder airco door de woestijn, kwamen we aan in Arequipa Peru. Nooit geweten dat er zoveel kilometers woestijn op onze aardbol is. Inmiddels was het mede door het tijdsverschil met Chili, al pikkedonker. Gauw een taxi genomen en ons in het centrum af laten zetten, en een heel fijn oud (1896) hoteletje gevonden. De volgende dag bij daglicht Arequipa ontdekt. En wat een geweldige stad is dit. Heel de binnenstad bestaat uit bebouwen in Spaanse koloniale sferen. Prachtig gewoon. Maar dat zie je wel aan de foto's. In Arequipa hebben we een tweedaagse tour geboekt naar de Colca canyon. In deze vallei kun je als je geluk hebt de condors gaan zien. Deze kloof is een van de diepste kloven ter wereld. We hadden een klein busje van 12 personen. En onze gids José sprak een aardig woordje engels. De rit naar de canyon (met de nodige tussenstops bij de lokale bevolking met weer diezelfde hoedjes en gebreide rotzooi) was geweldig mooi, met diepe ravijnen en fantastische vergezichten. Halverwege de tour werden we in onze eco lodge voor de nacht afgezet. Deze lodge was geweldig mooi, maar wij waren de enige gasten. En koud dat het hier 's nachts is. Brrr. We hadden zelfs in onze kamer een straalkacheltje want het kan hier 's nachts flink vriezen. 's Avonds met het hele gezelschap gegeten in het lokale restaurant van Chivay. Hier hebben we genoten van Peruaanse eten muziek en dans. En wat denk je .... Jan was weer de klos om mee te dansen. Hij werd uitgedost met een rokje en hoedje en gedanst dat hij heeft. Hij heeft genoten ha ha. De volgende dag kregen we van onze gids cocablaadjes te kauwen tegen de hoogteziekte, omdat we toch weer gauw over de 4900 meter zaten. Bij de canyon aangekomen zagen we al vrij snel 1 condor vliegen. We zouden hier 1 uur blijven en het bleef bij deze ene. Jan had gelukkig een foto kunnen maken, zodat iedereen bij ons in het busje jaloers was op zijn foto. Toen we alweer in de bus zaten om verder te gaan zagen we opeens toch nog verschillende condors zweven, zodat wij vollop hebben kunnen genieten van deze geweldig grote vogels. Deze grootste vliegende vogels ter wereld hebben een spanbreedte van 3 meter, wegen 14 kilo en kunnen 75 jaar oud worden. Ze kwamen verschillende keren op minder dan 30 meter voorbij, een unieke ervaring. 's Middags hebben we ook nog een bezoek gebracht aan baden met warm water uit een heet waterbron. Het bad waarin wij zaten was 39 graden heet, en bijna te heet om er lang in te blijven. Maar toch wel leuk om mee te maken. Op de terugrit zoals zoveel in Zuid Amerika de nodige lama's alpaca's en nog een soort lama (hiervan weet ik de naam niet meer) gezien. De gids vertelde dat de lama een soort huisdieren zijn, en dat de alpaca's wild en beschermd zijn. Als er perongeluk 1 doodgereden zou worden, kan de chauffeur veroordeeld worden tot 4 jaar gevangenisstraf. Alsdus onze gids. Een truitje van deze alpacavacht kan algauw 1500 euro kosten. Terug in Arequipa de volgende busreis geboekt naar Puno, waar we de floating villages op het Titicacameer (nu vanuit Peru) willen bezoeken. Deze bus was in tegenstelling tot de eerder bus in dit verslag 1ste klas, met leren stoelen en koffie en eten geserveerd in de bus. Wat een verschil was dit. Tijdens de rit naar Puno zat Jan ziek te worden. Dus in Puno gelijk maar het bed in gedoken. We denken omdat we weer in hoger gelegen omgeving zijn, dat Jan dus last heeft van de hoogte. Vandaag (zondag) nog maar weer heel de dag onder de wol, en hopen we dat we morgen weer iets kunnen gaan ondernemen.
Nou jullie zijn weer helemaal op de hoogte. Tot de volgende maar weer.

Liefs Jan en Els

• 21 Maart 2011 - 01:13

PS.:

We willen jullie nog even laten weten, dat we jullie reacties altijd erg leuk vinden en we kijken er altijd weer naar uit.

• 21 Maart 2011 - 07:18

Gerard En Anneke,:

Hoi Jan en Els,
    Wat staat dat hoedje je leuk Jan. Je had er met de carnaval niet leuker uit kunnen zien. We hebben het reisverslag weer verslonden. Jullie kunnen alles wat je ziet heel mooi weergeven. Ook de foto's zijn weer prachtig ( Voor Gerard natuurlijk weer de foto's van de Condor) Maar de tijd gaat wel snel hé. Nou, geniet nog maar lekker verder en hopelijk is Jan weer snel de ouwe. Zeg Els, is jou arm alweer helemaal in orde?
    Met ons moeder gaat het ook nog prima. Ik zal ze de groetjes doen van jullie.
    Liefs en Groetjes uit het (vandaag)zonnige Nederland.
    Gerard en ons An.

• 21 Maart 2011 - 07:35

Claudia:

Jee, wat vliegt de tijd zeg. Kan me voorstellen dat het een dubbel gevoel geeft, te beseffen dat jullie alweer aan het laatste deel van de reis bezig zijn. De verhalen zijn erg leuk om te lezen en de foto's.....wow! Ook complimenten voor degene die ze heeft gemaakt!!! Het land kan oh zo mooi zijn maar als je geen goede camera hebt en een slechte fotograaf bent....tja, dan blijft er ook niet veel meer over. Het is erg mooi om alles zo te kunnen volgen op internet. Ben ook inmiddels alweer benieuwd naar jullie plannen voor over............... ;-)
    Geniet van jullie laatste weken daar, hopelijk geen last meer van hoogte ziekte. Jan, beterschap!!!
    Groetjes, Esther & Claudia xXx

• 21 Maart 2011 - 15:47

Wil Van Hoof:

Wat een prachtige reis. Jullie verslag en foto's geven een duidelijk beeld hoe mooi de wereld is. Geniet nog van de laatste fase. Ik zit hier in het warme bejaardencentrum "Benidorm`
    Voor mij zit het er over 2 weken weer op en kar ik met de camper huiswaarts. Jan en Els. Doe voorzichtig, zien we elkaar zeker in april weer.

• 21 Maart 2011 - 18:41

Riny & Harrie:

Hoi Els en Jan,

We genieten van jullie verslagen en de prachtige foto's. Het gebied waar jullie nu zijn roept herinneringen op aan onze rondreis door Peru in 2005. De Colca Canyon moesten we toen helaas overslaan i.v.m. een staking van boeren. Hopelijk bezoeken jullie ook nog de Uros-Indianen, die op rieteilenaden in het Titicacameer wonen; een aanrader!
    Beterschap Jan en een hartelijke groet aan jullie beiden,

Riny & Harrie

• 21 Maart 2011 - 19:48

Gerben:

He Jan en Els.
    Net weer jullie verhaal gelezen. Fantastische foto's! Zeker van die prachtige vogel. Mazzel dat je die foto zo mooi kon maken. Jullie beleven zo maar een hoop avonturen.
    Geniet nog van jullie 4 weken!
    Bij ons gaat alles z'n gangetje. We missen je nu wel een beetje......
    groetjes!

• 21 Maart 2011 - 20:43

Henry En Hannie:

Foto's zijn weer mooi, verhaal was deels bekent. Hopelijk voelt m'n broertje zich snel weer wat beter! x van ons

• 22 Maart 2011 - 20:30

Izy:

Geweldig mooi , wij genieten echt van jullie reisverslag , vooral de mooie foto,s wat gaat de tijd toch snel
    vooral Fred zit met open armen op jou tewachten

groetjes Izy En Jaap

• 22 Maart 2011 - 20:54

Arpa:

Gelukkig weer verder met de reis.
    Ik vond het al lang duren.
    Onze mond viel open Jeetje wat een geweldige ervaring om op zo,n hoogte te zijn
    Janneman het moet niet gekker worden (ha ha) jij zo uit gedost !!
    Wat vliegt de tijd geniet er nog van en tot de volgende ronde .
    Liefs van ons.

• 22 Maart 2011 - 21:15

Paul En Yvonne:

Hallo Jan en Els,Wat gaat de tijd toch snel voorbij.Erg leuk om jullie zo te volgen via het reisverslag en de mooie foto's,Geniet nog maar lekker want voor je het weet zit je weer achter je bureau.Ik mis je wel op het werk vooral de slappe klets en het lachen.Groetjes van ons. PS Els heeft toch wel goed geoefend met haar arm? (of heb jij haar alle tassen laten dragen).

• 23 Maart 2011 - 14:49

Liesbeth:

Wat is het toch elke keer weer leuk om jullie verslag te lezen. Geniet van de laatste weken!!
    gr. Liesbeth Herwig

• 23 Maart 2011 - 19:54

Freddie & Wendy:

Wat vliegt de tijd toch. Er ziiten niet veel weekstaten meer van je in de map Els ;-)! Daan is ook al weer terug van zijn reis door Nieuw Zeeland.

Geniet van jullie laatste weekjes en laat ons nog meegenieten dmv jullie verslagen en super foto's.

Liefs Freddie & Wendy

• 24 Maart 2011 - 07:05

Leo Hanny:

Zo wat een mooie foto,s
    geweldig de foto van die condor
    geniet nog van de laatste weken en maak nog maar meer mooie foto,s
    groetjes

• 28 Maart 2011 - 13:48

Ria En Henrie:

Hoi luitjes Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie zoon Joost.
    het was weer een mooi verhaal van jullie om te lezen , en ook weer schitterende foto's, bedankt (met jaloezie) nog heel veel reisplezier en tot gauw. liefs Ria

• 28 Maart 2011 - 17:33

Ine En Herman:

Zo ver weg en dan wordt je zoon 30 jaar! Gefeliciteerd.......drink er maar een borrel op en jullie maken dat vast wel goed als je weer terug bent.

Prachtige verhalen hoor.

Geniet nog en we spreken elkaar wel weer.

• 28 Maart 2011 - 19:21

Karin En Pim:

Jullie zien er goed en gezond uit, de reis doet jullie goed, zien we.
    Geniet van de mooie wereld en tot spoedig en pas op elkaar.
    Karin en Pim

• 29 Maart 2011 - 13:59

Chris:

Ziet er allemaal nog steeds mooi uit. Geniet de laatste tijd nog van jullie reis, want het is bijna om en het andere wendt weer snel. Kan er zelf over meepraten.

• 30 Maart 2011 - 16:14

Peter En Lean:

Jan en Els, geniet van de laatste weken. Het verhaal is weer erg mooi en van de foto's hebben we erg genoten, vooral van de condor. (peter is erg jaloers) Wij begrijpen dat het voor jullie niet lang genoeg kan duren, deze trip, maar wij vinden het toch wel weer fijn als jullie er weer zijn.Heel veel liefs.

• 31 Maart 2011 - 17:00

Rinie & Annie:

Wat is het toch allemaal mooi ,geniet van de laatste weken in Peru.Zal ook wel weer fijn zijn om thuis te komen.Joost al 30 jaar geworden,en pa en bets verhuisd .Heel veel liefs van rinie & Annie.